De introductie van nieuwe studenten aan de Hotel Management School Maastricht (HMSM) moet anders. Dat heeft directeur Bas Vogelsangs in een gesprek verteld aan studentenvereniging Amphitryon.
Hij deed dit omdat in het weekend van 1 februari enkele studenten flauwvielen en 2 studenten naar de dokter moesten tijdens hun introductie bij Amphitryon. “Bij de hotelschool en Zuyd staat het welzijn en de gezondheid van studenten voorop. Daarom tolereren we absoluut geen activiteiten waarbij hun veiligheid in het geding komt”, zegt Bas.
Aan de introductie deden 170 studenten van de hotelschool mee. En na onderzoek van de HMSM bleek dat Amphitryon zorgvuldig maatregelen heeft getroffen om problemen te voorkomen. Zo waren er steeds beveiligers en EHBO’ers aanwezig. Maar toch werden een paar studenten niet goed.
Voor de hotelschool en Zuyd moet daarom het introductieprogramma van Amphitryon veranderen. De HMSM gaat nu samen met de studentenvereniging bespreken hoe dit het beste kan.
De hotelschool snapt dat studenten met een introductie de onderlinge groepsbinding willen versterken. “Maar de veiligheid en gezondheid van onze studenten mogen daarbij nooit in gevaar komen”, legt Bas uit. Hij hoopt van harte dat Amphitryon vanaf de eerstvolgende introductie de essentie legt op teambuilding en respectvolle uitdagingen.
Tot dit nieuwe programma klaar is, vragen Zuyd en de hotelschool Amphitryon de introductie stil te leggen. Andere activiteiten van de studentenvereniging mogen gewoon doorgaan.
In verschillende media zijn berichten verschenen over misstanden die mogelijk hebben plaatsgevonden afgelopen weekend tijdens de introductieactiviteit van studentenvereniging Amphitryon. Het college van bestuur van Zuyd Hogeschool en de directie van Hotel Management School Maastricht nemen deze berichtgeving heel serieus. Momenteel zoeken we uit wat er precies is gebeurd. Het welzijn van studenten – zowel mentaal als fysiek – moet altijd voorop staan en zeker tijdens de introductie bij een studentenvereniging.
Studenten wordt verzocht om informatie over mogelijke misstanden met ons te delen. We willen benadrukken dat studenten die behoefte hebben aan een vertrouwelijk en anoniem gesprek, terechtkunnen bij de vertrouwenspersoon. Gedurende het onderzoek hebben wij Amphitryon verzocht de activiteiten stop te zetten.
Berichten n.a.v. mediaberichten over introductie studentenvereniging Amphitryon.
Celebrating a year of achievements, sustainability, and community at HMSM
Christianne Poels combines Marriott passion with HR in hospitality journey.