Pop-up booschappen service

Jeroen Bosch Ziekenhuis

"Als een hotello om hulp vraagt, is het: gas erop!"

Door de ontstane situatie rondom het coronavirus is de agenda van de consultants van Hospitality Consultancy – verbonden aan Hotelschool Management School Maastricht – momenteel leeg. Voor collega Maarten Bos is dat echter geen reden om te wachten totdat het voorbij is. Hij schoot een oud-studievriend van de Hotelschool – nu werkzaam bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch – te hulp toen hij daarom verlegen zat. ‘Als een Hotello om hulp vraagt, is het: gas erop!’

Jumbo.jpg

Boodschappenprobleem zorgpersoneel

Bos, woonachtig in Den Bosch, hoorde dat de zorgmedewerkers uit het Bossche ziekenhuis weinig tijd hebben om – na hun dienst in het ziekenhuis – boodschappen te doen. ‘Daar komt bij dat, als ze dan eenmaal in een supermarkt zijn, ze veelal voor lege schappen staan. Bovendien is het in een supermarkt lastig om social distance te bewaren. En het laatste wat we nu willen is dat ziekenhuispersoneel besmet raakt in een supermarkt’, zegt Bos.

Pop-up boodschappenservice

Met een aardig netwerk in de foodsector, kon Bos snel schakelen met grote lokale spelers. Binnen een dag had Jumbo Supermarkten een pick-upvestiging gerealiseerd in het ziekenhuis, speciaal voor de zorgverleners. Ook Van Hoeckel en Sligro sloten snel aan. ‘Bij Sligro maken ze nu verschillende pakketten voor de zorgverleners. Zoals ze aan het eind van het jaar verschillende kerstpakketten samenstellen, maken ze nu maaltijdpakketten en een pakket met eerste levensbehoeften.’ Dit alles stond binnen een week. ‘Je kunt dus wel zeggen dat het Hotello-netwerk goud waard is.’ 

Waarschuwing 

Bos steekt veel energie in dit project bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Op de achtergrond helpt hij andere ziekenhuizen die iets soortgelijks willen realiseren voor hun personeel. De consultant krijgt veel publiciteit met zijn initiatief. Maar hij waarschuwt ook. ‘Er staat ons nog heel wat te wachten als we niet voorzichtig zijn en de adviezen van professionals in de wind slaan. Mijn vrouw is Italiaanse en we krijgen elk uur updates vanuit Noord-Italië. Dat maakt het voor ons extra heftig. Die situaties zoals ze die in Italië hebben, willen we hier absoluut niet.’

    Deel deze pagina