Gastvrijheid in tijden van gedwongen afstand

"Gastvrijheid zit nu juist in elkaar de ruimte geven, de ruimte gunnen."

Gastvrijheid is de ander het gevoel van welkom geven. Niet alleen in de horeca, maar op elke plek waar mensen elkaar ontmoeten. De glimlach, de oogopslag en de handdruk, alles samen draagt bij aan het gevoel van welkom. Maar hoe doen we dat in tijden van gedwongen afstand houden; in tijden waarin de ontmoeting met de ander een potentieel gevaar voor besmetting betekent; in tijden waarin angst en onzekerheid een gangbare emotie is.

handen schudden.jpg

Gevoel van gastvrijheid creëren

Afgelopen week heb ik, Jeroen Frerichs, diverse mensen ontmoet. Sommigen daarvan ben ik gewend te begroeten met een handdruk, anderen met een omhelzing en zoenen. Maar we doen het niet – we houden afstand en voelen beiden het ongemak van de ontwenning van onze gewoonten. Hoe kunnen we dan toch het gevoel van gastvrijheid creëren?

We hebben wel alternatieve begroetingshandelingen gezien, zoals de ellenboogboks of de voeten tegen elkaar, maar nu we echt afstand moeten houden vallen ook die weg.

Geef elkaar de ruimte

Volgens mij zit gastvrijheid nu juist in elkaar de ruimte geven, de ruimte gunnen. In de supermarkt geef ik met een handgebaar en een vriendelijke glimlach aan dat die andere klant in de ruimte kan stappen die ik hem laat zonder dat we te dicht bij elkaar zijn. Ik houd afstand tot de mensen op straat maar, meer dan anders, zorg ik voor een vriendelijke groet, een glimlach en oprecht aankijken.
Door de ander de ruimte te geven, fysiek maar ook mentaal en emotioneel (ieder beleeft deze crisis op een eigen manier), kun je je eigen gastvrijheid laten zien. Een beetje begrip voor de ander, een beetje meer zorg om de ander en vooral een beetje meer aandacht.

Als we allemaal leren om de ander iets meer zijn of haar eigen ruimte te gunnen, dan helpt dat niet alleen bij het bestrijden van corona, maar leren we ook om als samenleving het beter te doen. Er schuilt een kans in deze crisis om de wereld toch een stukje mooier te maken.

Gastvrije groet,

Jeroen Frerichs, Hospitality Consultant

    Deel deze pagina