Leren jezelf te vergeven

"Besteed minder aandacht aan de personen die jou ‘pijn’ hebben gedaan en meer aandacht aan de liefde en mooie dingen om je heen." 

Soms worden we diep geraakt door wat anderen zeggen of doen. Je kunt dan boos, verdrietig of rancuneus worden. Je kunt ook onzeker worden, of bang om te falen. Zolang je het niet goed verwerkt kan de ‘pijn’ of de ‘wond’ steeds groter worden. Hoe kun je die situatie veranderen? Lees verder!

Teaching Hotel Chateau Bethlehem Maastricht Hotelschool

Verander de situatie

  • Praat met goede vrienden over jouw ‘au’-gevoel in deze situatie. 
  • Spreek met jezelf af dat je van dit gevoel af wilt. Besef: vergeven is iets dat alleen ikzelf kan doen en niet iemand anders. 
  • Bedenk dat jouw ‘pijn’ of ‘angst’ vooral veroorzaakt wordt door jezelf en niet door de persoon die 10 jaar geleden iets tegen jou gezegd heeft.  
  • Stop met vechten of vluchten voor dat rotgevoel, maar zorg juist goed voor jezelf.
  • Concentreer je op wat jij kunt doen aan deze situatie en niet op wat anderen vinden dat je zou moeten doen.
  • Focus op een andere route om een positief doel te bereiken in plaats van de pijnlijke route. 

Bedenk dat een fijn leven leiden de beste revanche is op personen die jou wat hebben aangedaan. Besteed minder aandacht aan de personen die jou ‘pijn’ hebben gedaan en meer aandacht aan de liefde en mooie dingen om je heen. 

Wil je meer weten over vergeven, hoe je dit kan aanpakken en 'pijn' kan verwerken? 
Neem vrijblijvend contact op met hospitality consultant  Bart van Linder.

    Deel deze pagina