Oefenen in dankbaarheid en positief denken

"Dankbaarheid is een sterk tegengif tegen negatieve emoties !"

Vaak zeggen we wel dank je wel, maar dat is het dan ook. De manier waarop je denkt over jezelf, je omgeving en andere mensen heeft meer invloed op je welbevinden dan de situatie zelf. 

Cherie Crins-Rijk.jpg

Oefenen in dankbaarheid

Het kan dus helpen om jezelf te oefenen in dankbaarheid. Je bijvoorbeeld te richten op de zonnige kant van het leven, je zegeningen te tellen, niet te piekeren over het verleden, maar je te richten op het heden, je te verwonderen over mooie kleine gebeurtenissen. Dankbaarheid is een sterk tegengif tegen negatieve emoties zoals afgunst, hebzucht, vijandigheid, bezorgdheid en irritatie. Mensen die systematisch dankbaar zijn en dat ook tonen zijn aantoonbaar gelukkiger, energieker en optimistischer en ervaren vaker positieve emoties. Ook zijn ze vaker hulpvaardiger, meelevender, spiritueler, vergevingsgezinder en minder materialistischer. De kans dat zij depressief, angstig of eenzaam zijn is ook kleiner.

Probeer het zelf!

De moeite waard om het zelf eens uit te proberen. Hier zijn 3 tips:

1.     Wees deze week eens extra vriendelijk naar anderen.
2.     Maak aan het einde van de week een top 5 van dingen waarvoor je dankbaar bent.
3.     Laat anderen het merken als je iets waardeert.

Doe ze vooral niet allemaal tegelijk en houdt het een tijdje vol. Soms duurt het even voordat het begint te werken. Succes!

Meer weten? 

Wil je meer weten over hoe je kunt oefenen in dankbaarheid? Neem contact op met Hospitality Consultant bart.vanlinder@zuyd.nl

    Deel deze pagina