Persoonlijke aandacht in de zorg

“Wat fijn om te horen, want dit is precies de reden waarom ik zoveel jaar geleden dit vak heb gekozen.”

Hospitality Consultant Jeroen Frerichs blogt regelmatig over zaken in relatie tot zijn werk als gastvrijheid trainer/consultant. Hieronder zijn blog over de rol van persoonlijke aandacht in de zorg.

mensgerichte zorg

Teamoverleg

Afgelopen week had ik een ontmoeting met de verpleegkundigen van de Acute Opname Afdeling in ziekenhuis Bernhoven in Uden. Ik was uitgenodigd om in het teamoverleg aan te schuiven en mijn ervaring als patiënt met hen te delen. Eerder heb ik bij verschillende gelegenheden buiten de afdeling en ook buiten het ziekenhuis verteld over die mooie ervaring. Vorig jaar zomer toen ik onverwachts moest worden opgenomen.

Maximale zorg en persoonlijke aandacht

Op zaterdagochtend kwam ik via de spoedeisende hulp in alle vroegte aan. Ik werd opgenomen door een team van fantastische verpleegkundigen. In het kader van patiëntgerichte zorg heeft de afdeling een systeem ontworpen om patiënten maximale zorg en persoonlijke aandacht te kunnen geven. Effectieve taakverdeling, goede coördinatie en een geweldige onderlinge communicatie maken die combinatie van zorg en aandacht mogelijk. Als patiënt wist ik daar niets van en heb ik er ook niets van gemerkt. Het enige dat ik merkte was de geweldige zorg en persoonlijke aandacht waarin ik mij als patiënt, maar vooral als mens gezien en gehoord voelde.

Trots en eigenwaarde

Toen ik dit in het teamoverleg teruggaf aan de verpleegkundigen kwamen er mooie reacties los. De emotie van het geraakt zijn door deze feedback van een patiënt. Het besef dat dit precies is waar ze het voor doen. Dat de werkdruk weliswaar hoog is maar dat het blijkbaar toch lukt om die zorg en aandacht te bieden. Of, zoals een van hen zei: “Wat fijn om te horen, want dit is precies de reden waarom ik zoveel jaar geleden dit vak heb gekozen.” De vragen en antwoorden over en weer bleken zeer waardevol voor de medewerkers zelf. De waardering, het gevoel van trots en eigenwaarde en het besef van eigen kracht maakte veel los. Het was prachtig om als ex-patiënt zo in gesprek te gaan met de verpleegkundigen.

Investeren in mensgerichte zorg loont. Voor alle betrokkenen. De hospitality consultants van Hotel Management School Maastricht werken veel samen met zorginstellingen. Wilt  u weten hoe wij de ontwikkeling van mensgerichte zorg aanpakken? Neem dan gerust contact met ons op. Of mail direct naar jeroen.frerichs@zuyd.nl.

    Deel deze pagina