kasteel - 1

Hospitality Consultant Jeroen Frerichs blogt regelmatig over zaken die hij tegenkomt in zijn werk als gastvrijheid trainer / consultant. Hieronder zijn blog over de rol van persoonlijke aandacht in de zorg.

Teamoverleg

Afgelopen week had ik een ontmoeting met de verpleegkundigen van de Acute Opname Afdeling in Bernhoven. Ik was uitgenodigd om in het teamoverleg aan te schuiven en mijn ervaring als patiënt met hen te delen. Eerder heb ik bij verschillende gelegenheden buiten de afdeling en ook buiten het ziekenhuis verteld wat een mooie ervaring ik had, vorig jaar zomer toen ik onverwachts moest worden opgenomen.

Maximale zorg en persoonlijke aandacht

Via de spoedeisende hulp, waar ik op zaterdagochtend in alle vroegte aankwam, werd ik opgenomen door dit team van fantastische verpleegkundigen. In het kader van patiëntgerichte zorg heeft de afdeling een systeem ontworpen waarin maximale zorg en persoonlijke aandacht voor mij als patiënt gerealiseerd kan worden. Effectieve taakverdeling, goede coördinatie en een geweldige onderlinge communicatie maken die combinatie van zorg en aandacht mogelijk. Als patiënt wist ik daar niets van en heb ik er ook niets van gemerkt. Het enige dat ik merkte was fantastische zorg en persoonlijke aandacht waarin ik mij als patiënt, maar vooral als mens gezien en gehoord heb gevoeld.

Trots en eigenwaarde

Toen ik dit vorige week teruggaf aan de verpleegkundigen kwamen er mooie reacties los. De emotie van het geraakt zijn door deze feedback van een patiënt. Het besef dat dit juist is waar het hen om te doen is, en dat de werkdruk weliswaar hoog is maar dat het blijkbaar toch lukt om die zorg en aandacht te bieden. Of, zoals een van hen zei: “Wat fijn om te horen, want dit is precies de reden waarom ik zoveel jaar geleden dit vak heb gekozen.” De vragen en antwoorden over en weer bleken zeer waardevol voor de medewerkers zelf. De waardering, het gevoel van trots en eigenwaarde en het besef van eigen kracht maakte veel los. Het was prachtig om als ex-patiënt zo in gesprek te gaan met de verpleegkundigen.

Programma "Patiëntgerichte zorg"

Op 6 en 7 februari organiseert Zorgvisie Academy voor de vierde keer het programma “Patiëntgerichte Zorg”, in samenwerking met Nyenrode en Hotel Management School Maastricht. Samen met mijn collega, Maarten Bos, mag ik weer gastheer en programma-coördinator zijn. Nieuw in het programma is onze openingsspreker Sharif Wardak. Sharif is bedrijfsmanager van o.a. de Acute Opname Afdeling van Bernhoven.

Bent u nieuwsgierig naar zijn visie en werkwijze met betrekking tot patiëntgerichte zorg, of wekken de andere sprekers uw belangstelling op? Kijk eens op Zorgvisie | Masterclass Patiëntgericht zorg. Of neem contact met ons op - jeroen.frerichs@zuyd.nl