kasteel - 1

Hospitality Consultant Jeroen Frerichs blogt regelmatig over zaken die hij tegenkomt in zijn werk als gastvrijheid trainer / consultant. Hieronder zijn blog over de afschaffing van de activiteitenregistratie in de zorg.

Thuiszorg à la minute

Afgelopen week heeft de regering besloten dat de activiteitenregistratie, waarin thuiszorgmedewerkers elke vijf minuten moeten verantwoorden wat zij doen, zal worden afgeschaft. Een jubelkreet in mijn hart was hoorbaar. Het bericht ging verder dat ‘thuiszorgorganisaties een jaar de tijd krijgen om dit systeem af te schaffen.’ De jubelkreet verstomde onmiddellijk en in de stilte die volgde reflecteerde een echo van verbazing.

Stop met die onzin

Wanneer je iets af wil schaffen omdat het niet werkt, waarom zou je dan een jaar daarover doen, vraag ik mij af. Waarom niet op maandagochtend aan de medewerkers, die tot over hun oren gemotiveerd zijn om echte zorg te verlenen en niet een administratief systeem te dienen, zeggen dat ze mogen stoppen met die onzin. Bied hen excuses aan en zeg dat we er niet eens aan hadden moeten beginnen. Wat gaat er in dat tussenliggende jaar dan gebeuren? Het antwoord dat volgt uit de redenering achter deze regeling doet het ergste vermoeden: eerst moet er een ander systeem komen waarin gecontroleerd kan worden of medewerkers wel het goede werk doen.

Betrokkenheid en persoonlijke aandacht

Ik denk het wel. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat ze het goede werk doen, beter zelfs dan voorheen. Kortgeleden hoorde ik nog hoe een medewerker in de thuiszorg zich flexibel aanpaste aan de zorgvraag van een specifiek moment bij de cliënt. Vanuit betrokkenheid en persoonlijke aandacht deed de medewerker wat nodig was op dat moment.

Vertrouwen moet groeien

Wetenschappelijk onderzoek (o.a. Kodden 2010 en 2017, Bakker/Schaufeli 2009) laat zien dat wanneer action-control (elke vijf minuten registreren) wordt afgeschaft en er vooral gelet wordt op resultaten op het niveau van de bedoeling (tevreden thuiszorgcliënten), dat dan de intrinsieke motivatie en de bevlogenheid van medewerkers weer een kans krijgt om op te bloeien. Misschien niet direct, vertrouwen moet groeien, maar voordat het echt lente is, kan de lente in de thuiszorg al geregeld zijn.

Gastvrije en mensgerichte zorg

Vanuit onze betrokkenheid bij de zorgsector spreken wij graag over gastvrije en mensgerichte zorg. De menselijke waarde van echt contact en echte aandacht naar patiënten, cliënten, bewoners staat voor ons voorop. Onze onderzoeken en jarenlange ervaring in de ontwikkeling van mensgerichte zorg laat zien dat die mensgerichte zorg ‘van binnen naar buiten’ werkt. Indien een organisatie naar buiten toe graag mensgerichte zorg verleent dan zal die aandacht ook naar binnen gericht moeten zijn. Met andere woorden, gericht op die hardwerkende betrokken medewerkers die op hun fiets of brommer door de wijk heen rijden om met oprechte aandacht er te zijn voor de ander.

Doe het vandaag!

Laten we hen nou wat meer vertrouwen in plaats van een nieuw controlesysteem te bouwen voordat dat andere systeem wordt afgeschaft. Doe het vandaag, dan kan morgen de lente al beginnen.

Indien u meer wilt weten over onze aanpak in de ontwikkeling van mensgerichte zorg, neem dan gerust contact op met Hospitality Consultancy van Hotel Management School Maastricht - jeroen.frerichs@zuyd.nl.