Mensgerichte gastvrijheid loont. Nog steeds.

Wij zijn ervan overtuigd dat werken aan een mensgerichte gastvrije zorg zal blijven lonen. In de huidige context hebben we juist nu de kans om de ‘nieuwe’ werkelijkheid om te zetten. Naar nieuwe en vernieuwende werkbare vormen op basis van de nieuwe ervaringen. Wat dit oplevert, zal uiteraard moeten blijken. Maar uit het verleden blijkt dat werken aan gastvrijheid loont.  

Uit diverse onderzoeken blijkt dat investeren in gastvrijheid op de korte en middellange termijn daadwerkelijk bijdraagt aan een gezonde bedrijfsvoering. Het blijft echter lastig om dit te vertalen in ‘harde’ cijfers en direct bewijs. 

Slechts enkele onderzoeken geven op onderdelen een gedegen cijfermatige onderbouwing. Door te investeren in gastvrijheid, valt er een positief resultaat te behalen op de drie hoofdgroepen patiënt, medewerker en organisatie. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste bevindingen uit diverse onderzoeken.

MVB20190927-277.jpg

Patiënt

  • veiliger gevoel
  • verbeterde patiënten beleving (tussen de 40% tot 55%)
  • verhoogde patiënten loyaliteit
  • minder agressie en ontregeld gedrag
  • snellere en draaglijke genezing
  • minder pijn en infecties

Medewerker

  • hogere medewerkerstevredenheid
  • minder ziekteverzuim (-/- 37%)
  • stressvermindering
  • meer vervullen van psychologische behoeften zoals erkenning
  • positievere werkomgeving

Organisatie

  • kostenbesparing door o.a. minder ziekteverzuim
  • aantrekkelijke werkgever, veiligere werkomgeving
  • hogere productiviteit medewerkers (+12% tot16%)
  • betere kwaliteit van zorg
  • kortere ligduur en minder medicijngebruik
  • minder verspilling

Praktijkcase: streekziekenhuis Bernhoven

Ook streekziekenhuis Bernhoven in Uden heeft zeer positieve ervaringen. Samen met de Hospitality Consultants van de Hotel Management School in Maastricht startte Bernhoven een structureel traject op het gebied van gastvrijheid in de zorg. Lees er meer over op de pagina Case Bernhoven.  

Conclusie

Het onderzoek laat zien dat investeren in gastvrijheid loont. Tenminste, in de periode voor de gebeurtenissen van maart 2020. Wij vermoeden echter dat dit nog steeds geldt. De patiënt-, cliënt- of bewonersverwachtingen omtrent service en aandacht zijn veranderd. Daarnaast is de complexiteit van de zorg toegenomen. Deze factoren vragen om een integrale aanpak op het gebied van mensgerichtheid in zorgorganisaties. 

Investeren in gastvrijheid kan de zorgprofessionals helpen om gerichter te kunnen faciliteren. Daarnaast kan gastvrijheid binnen een bepaalde zorgorganisatie ook een rol spelen in het creëren van onderscheidend vermogen ten opzichte van anderen.

Het team Hospitality Consultancy draagt hier graag aan bij. Ook aan de slag met mensgerichte gastvrije zorg? Wij nodigen u uit contact met ons op te nemen. 
 

Meer informatie

Hoe gastvrij is uw zorginstelling? We kijken er graag samen met u naar! Wilt u aan de slag met mensgerichte gastvrije zorg? Onze hospitality consultants helpen u graag om uw doelen te bereiken. Wij nodigen u van harte uit om contact met ons op te nemen. Dan kijken we samen verder.

Maatwerk aanvragen?

Neem dan gerust contact met ons op!

Neem contact op