Studieprogramma

Tijdens onze vierjarige bacheloropleiding combineren we theorie en praktijk en investeren veel in jouw persoonlijke ontwikkeling en begeleiding. Ons onderwijs is kleinschalig van opzet en je werkt intensief in projectgroepen. Bijvoorbeeld bij het organiseren van een evenement, het runnen van het Teaching Hotel of het oplossen van een realistische businesscase in de bedrijfswereld. Tevens doe je ervaring op tijdens twee stages

Student staat vóór het smart board in het klaslokaal en houdt presentatie voor zijn medestudenten op de hotelschool maastricht.

Luister onze podcast

Hoe ziet studeren aan de Hotel Management School eruit? Hoe werkt de selectieprocedure? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden tijdens en ná deze studie? In deze podcast vertellen een student en een recruiter over de uitdagingen van de opleiding en hun ervaringen.

Luister de podcast

Wat ga je leren?

In het eerste jaar van de bachelor Hotelmanagement maak je kennis met de hotellerie. Je volgt Engels, een tweede moderne vreemde taal, marketing, management accounting, operations - en human resource management. In het tweede jaar ga je op stage naar het buitenland en wordt je kennis verder uitgediept. Leerjaar drie staat in het teken van hotelmanagement en verandermanagement. In deze fase laat je zien dat je ook op strategisch niveau kunt functioneren. Tevens kies je een specifiek profiel waarin je je de laatste anderhalf jaar van de opleiding specialiseert. Ook behoort een uitwisseling naar een partneruniversiteit tot mogelijkheden.

Studieprogramma Bachelor Hotel Management

Jaar 1

Introductiedagen (4 dagen)

Voordat de lessen starten, gaan eerstejaars studenten op Boostcamp. Tijdens deze lange en volle introductiedagen krijg je een boost in ‘the world of hospitality’. Het afwisselende programma is zorgvuldig samengesteld. Het doel is dat je snel je weg weet te vinden en je welkom voelt in onze community. Verder staan in de Boostcamp centraal: Gastvrijheid, Gastronomie, Innovatie en een Global Mind. Je verblijft tijdens deze dagen op je studentenkamer op de campus.

Instroommodule

Volg je als mbo'er de instroommodule of een verkort traject dan ligt er in plaats van de praktijkdiensten extra focus op groepswerk, management accounting, rekenvaardigheden, en Engelstalige en Nederlandstalige communicatie. 

Module 1: Professional hospitality (10 weken)

In dit blok van de bachelor Hotelmanagement leer je in 10 weken de basiselementen van de bedrijfskundige kant binnen de hotellerie. De nadruk ligt op financieel management en een procesmatige manier van handelen. Het blok bestaat zowel uit theorielessen als praktijkdiensten bij Rooms Division (dat wil zeggen Front Office en Housekeeping) in ons eigen Teaching Hotel en restaurant Refresh van de school.

Vakken:

- Hotel Business
- Financieel management
- Human Resource management
- Managementvaardigheden
- Vreemde taal: Frans, Duits, Spaans of Nederlands als vreemde taal

Module 2: Gastronomic hospitality (10 weken)

In deze onderwijsperiode van 10 weken ligt de nadruk op het speerpunt ‘Connecting Gastronomy’. Ook hier combineren we theorie en praktijk. In de theorielessen leer je wat gastronomie en gastheerschap inhoudt. Daarnaast brengen we je de basiskennis van foodservice, waren, wijnen en bier bij. Die kennis pas je toe in het restaurant van het Teaching Hotel waar je zowel in de bediening als keuken werkt.

Vakken:

- Theorie over smaak en proeven
- Wijnkennis
- Voedselveiligheid
- Warenkennis
- Managementvaardigheden
- Vreemde taal: Frans, Duits, Spaans of Nederlands als vreemde taal

Module 3: Innovative hospitality (10 weken)

Dit blok van de bachelor Hotel Management biedt een aardige uitdaging wat betreft doen en leren. De nadruk ligt deels op het speerpunt ‘Innovative Entrepreneurship’. Daarnaast bouw je verder aan het ontwikkelen van je kennis op het gebied van financieel management.

In dit blok organiseer je met een groep een event voor externe gasten. Dit event moet een duurzaam karakter hebben en innovatief zijn. Je gebruikt je kennis op het gebied van gastvrijheid en gastronomie. Natuurlijk krijg je ondersteuning van onze docenten en coaches. Zij geven enkele workshops die je voorbereiden op het event.

Vakken:

- Financieel management
- Imagineering
- Marketing
- Theorie over smaak en proeven, beverage & cost control
- Maatschappelijk verantwoord en innovatief ondernemen
- Managementvaardigheden in combinatie met Engels
- Vreemde talen: Frans, Duits, Spaans of Nederlands als vreemde taal
 

Module 4: Intercultural hospitality (10 weken)

In de laatste 10 weken van het eerste jaar staat het speerpunt ‘Global Mind’ centraal. Met de bachelor Hotel Management leiden we je immers op voor een carrière in de internationale gastvrijheidsindustrie. Welke normen en waarden gelden er in andere landen? Hoe zie je dat terug in de bedrijfscultuur? Wat betekenen United Nations Sustainable Development goals voor de internationale hospitality industry? In dit blok zet je de eerste stappen in het doen van praktijkgericht onderzoek. Op basis van jouw intercultureel georiënteerd onderzoek schrijf je je eerste onderzoeksrapport.

Vakken:

- Interculturele communicatie
- Organisatiecultuur in een interculturele context
- Marketing
- Recht
- Research skills, o.a. academic writing
- Managementvaardigheden in combinatie met Engels
- Vreemde talen: Frans, Duits, Spaans of Nederlands als vreemde taal

De Hotel Management School Maastricht wil graag dat jij als student succesvol bent. We investeren veel in persoonlijke ontwikkeling en begeleiding. Daarom krijgt iedere student studiebegeleiding. Je krijgt een studieloopbaanbegeleider toegewezen. We organiseren bijlessen (in samenwerking met studentenvereniging Amphitryon en/of de Student Council) en je kunt altijd terecht bij een schooldecaan.

Jaar 2

Module 5: Managing the employee journey (10 weken)

De eerste 10 weken in je tweede studiejaar staan in het teken van het managen van je medewerkers, ook wel ‘managing the employee journey’ genoemd. De term zegt het al: het gaat om de reis die de medewerker maakt binnen de organisatie, vanaf het moment dat zij/hij voor het eerst contact heeft met het bedrijf tot aan het punt dat hij/zij het bedrijf verlaat. Gedurende die reis zijn er verschillende touchpoints waarbij de medewerker een mening vormt over het bedrijf, bijvoorbeeld het sollicitatiegesprek of de jaarlijkse beoordeling. Met behulp van de employee journey kan het bedrijf zorgen voor bevlogen, tevreden en productieve medewerkers, die vooral in de gastvrijheidssector van grote waarde zijn. 

Het gebruik van data speelt ook hier een steeds belangrijke rol. Daarom leer je in deze module hoe je HR-analytics kunt gebruiken om de employee journey beter te managen.
Ook werk je in deze module verder aan het ontwikkelen van je management skills, vaak in combinatie met Engels. Zo leer je op een professionele manier diverse soorten gesprekken te voeren die belangrijk zijn in de employee journey.

Het beroepsproduct in deze module is het schrijven van een Human resource plan voor een hotel. Dit plan is de weerslag van de dingen die je hebt geleerd over de employee journey.
Als laatste volg je lessen in de 2e vreemde taal en begin je in deze module aan de voorbereidingen op je operationele stage.

Module 6: Performance management (10 weken)

De tweede 10 weken staan in het teken van het ontwerpen van een business plan voor een hotel en het managen van de financiële performance van dat hotel. De basis van het schrijven van het business plan is het spelen van een hotel management game, waarin je leert integraal na te denken over het managen van een hotel.  

Daarnaast leer je hoe je de financiële prestaties van een hotel kunt optimaliseren. Belangrijke aandachtsvelden zijn financiële planning & control, forecasting, prijsstrategieën.
Bij dit alles is het van belang dat je management informatie (data) kunt interpreteren en dat je gebruik maakt van nieuwe technologieën.

Het beroepsproduct in deze module is een Performance review gesprek waarin je individueel je concept, marketing plan en financiële analyses / keuzes toelicht.

Bij Engels leer je hoe je een goede blog kunt schrijven. Dit is een belangrijke voorbereiding op een van je taken tijdens de stage, waar je ook blogs zult gaan schrijven.

Als laatste volg je lessen in de 2e vreemde taal en ga je verder met de voorbereidingen op je operationele stage.

Extra-curriculaire activiteit: HMSM Excellence Programme

Het HMSM Excellence Programme is een extra-curriculaire activiteit waarin aan ambitieuze studenten een verdiepend traject wordt aangeboden ter voorbereiding op deelname aan internationale studentchallenges (zoals o.a. de EMCup en Genio Challenges). Na een intern selectieproces, gaan de deelnemers aan de slag met het ontwikkelen van een hotelconcept op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Het programma wordt volledig gedragen door de hotelindustrie met iedere week gastdocenten uit onder andere onze alumni community.

Module 7 en 8: Operationele stage (20 weken)

De tweede helft van het tweede jaar loop je stage in het buitenland. Gedurende 5 maanden ga je aan de slag op een afdeling Rooms Division of Food & Beverage van een internationaal hotel. Je kunt onder meer stage lopen in Europa, Amerika of Azië. In overleg met Internship Office bepaal je welke stageplek het beste bij je past.

Tijdens je stage deel je je ervaringen op het gebied van interculturele ervaringen via blogs op het interne online platform Curious People. Ook heb je intensief contact met je stagebegeleider die in de meeste gevallen ook bij je op bezoek komt.

Jaar 3

Module 9: Business analysis (10 weken)

In de eerste 10 weken van het derde jaar ligt de focus op strategisch hotelmanagement en het ontwikkelen van jouw leiderschapskwaliteiten. Voor het eerst in je opleiding breng je in teamverband een advies uit aan een echt hotel, dat je ook in de eerste week bezoekt. Je analyseert dit hotel zowel intern als extern. Op basis van deze analyses formuleer je een strategisch voorstel. Tijdens deze module zullen onze experts in strategisch, marketing, HR en financieel management jou ondersteunen. Je wordt gecoacht in je leiderschapsontwikkeling op zowel persoonlijk als op teamniveau. Daarnaast volg je een cursus “professioneel schrijven” (Engels of Nederlands) om je te ondersteunen bij en voor te bereiden op de vele rapporten die je voortaan moet schrijven.

Module 10: Business improvement (10 weken)

In de tweede 10 weken van het derde jaar ontwikkel je je kennis en vaardigheden op het gebied van change management, innovatie en onderzoek. Op basis van de uitkomsten van de vorige module werk je nu aan een innovatief concept voor jouw hotel. Ook verken je de haalbaarheid van je innovatievoorstel door onderzoek te doen. Het resultaat van je werk zal een ‘innovatierapport’ zijn.
In de laatste weken rond je je adviesrapport voor het hotel af waarin jouw bevindingen van module 9 en je ideeën over innovatie worden geïntegreerd, opgeschreven en gepresenteerd aan je opdrachtgever. Ook hier word je ondersteund en gecoacht door onze experts, dit keer in innovatie en onderzoek.
In deze module is er ook ruimte om je leiderschapskwaliteiten verder te ontwikkelen.
Tot slot krijg je in deze module de gelegenheid om je community involvement project uit te voeren.

Tracks

In de eerste helft van het derde jaar bepaal je in welke richting je je verder wilt ontwikkelen. Tijdens het laatste anderhalf jaar van de opleiding kun je je specialiseren. Zo kun je je onderscheiden van anderen in de gastvrijheidswereld.

Je kunt kiezen uit de volgende tracks:
•    Hotel Management
•    Foodservice
•    Horizons in Hospitality

Met een of twee minoren in modules 11 en 12, je management consultancy project en je managementstage volg je de door jou gekozen track.

Wat betreft de studiebegeleiding verleggen we de focus naar loopbaanbegeleiding. De loopbaanworkshop ‘Oog op de toekomst’ is hiervoor de aftrap. Een intensieve dag op een locatie buiten school. Verder schenken we veel aandacht aan de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap.

Modules 11 en 12: 2 minoren of uitwisseling of pre-master (20 weken)

In deze module volg je twee minoren. Een minor duurt 10 weken. Binnen de eigen opleiding, Hogeschool Zuyd en landelijk worden interessante minoren aangeboden. Je kiest minimaal één minor die goed aansluit bij het gekozen profiel. De andere minorkeuze is vrij.

Je start ook met de invulling van je My Future Story. Deze rond je uiteindelijk in modules 15 en 16 (= de managementstage) af met een final assessment. Je presenteert je als young professional en beantwoordt vragen van een interne en een externe beoordelaar. Je kunt dit interview beschouwen als het eerste sollicitatiegesprek van je carrière.

Minoren:

  • Minor Creating Customer Delight
  • Minor Essentials in Foodservice
  • Minor Gastronomic Experiences
  • Minor Horizons in Hospitality
  • Minor New Business Development
  • Minor Strategic Revenue and Real Estate Management

Zuyd doorstroomminor

Samen met Universiteit Maastricht heeft Zuyd Hogeschool een speciale doorstroom minor (pre-master) van een half jaar ontwikkeld. Deze kun je volgen in modules 11 en 12 van je bacheloropleiding (in plaats van bovenstaande minoren). Rond je dit programma met succes af, dan word je direct toegelaten tot onderstaande masters.

  • International Business
  • Management of Learning
  • Global Supply Chain Management and Change
  • Business Intelligence and Smart Services

Met de doorstroom minor kun je in vijf jaar zowel je (hbo-)bachelor als je (wo-)master afronden en combineer je ‘het beste van twee werelden’.

Uitwisselingsprogramma

In het derde studiejaar kun je deelnemen aan een internationaal uitwisselingsprogramma. Interessant voor wie meer internationale ervaring wil opdoen. Uitzending via het Zuyd programma Young Professionals Overseas behoort ook tot de mogelijkheden.

Jaar 4

Modules 13 en 14: Management Consultancy Project (20 weken)

In het vierde jaar van de bachelor Hotel Management toon je aan dat je alle competenties hebt verworven die passen bij het profiel van een internationale gastvrijheid manager. Je start in het eerste half jaar samen met een aantal medestudenten met een adviesopdracht van een externe opdrachtgever. Je krijgt een complex managementprobleem voorgelegd en gaat aan de slag. Je verdiept je in het onderwerp, formuleert een onderzoeksvraag en voert een praktijkgericht onderzoek uit. Je verwerkt de resultaten van je onderzoek in een realistisch adviesrapport. De opdracht wordt afgerond met een succesvolle eindoplevering inclusief presentatie aan de opdrachtgever.

Modules 15 en 16: Managementstage (20 weken)

De laatste vijf maanden van de opleiding zijn gereserveerd voor je managementstage. Deze volg je in Nederland of in het buitenland. Afhankelijk van het gekozen profiel loop je stage in een hotel of in een ander hospitality gerelateerd bedrijf. Een specifieke stageopdracht maakt onderdeel uit van je takenpakket. De managementstage is de perfecte voorbereiding op je eerste echte baan. Regelmatig bieden bedrijven een stagiair na afloop van de stage een contract aan.

Final assessment

Je rondt je bachelor Hotel Management af met een individuele presentatie. Hierin laat je zien wat jouw toegevoegde waarde als Young Hospitality Professional is voor het werkveld. Vervolgens beantwoord je vragen van een interne en een externe beoordelaar. De student met de beste pitch wint de IHAB award (ingesteld door de International Hospitality Advisory Board van de opleiding). Dit interview is als het ware het eerste sollicitatiegesprek van je carrière.

Engelstalige opleiding Hotelmanagement

Wist je dat je de vierjarige opleiding Hotel Management ook volledig in het Engels kunt volgen op de Hotelschool Maastricht? Je verbetert niet alleen je Engels, je studeert en werkt ook met zowel Nederlandse en internationale studenten. Je leert daardoor snel andere culturen kennen en legt daarmee de basis voor een internationaal netwerk.

HMSM extra-curriculaire activiteiten

Extra-curriculaire activiteiten zijn een geweldige manier om je interesses en persoonlijkheid te tonen. Ze benadrukken je inzet en de soft skills die je hebt ontwikkeld. Ze maken je uniek en doen je opvallen in de massa. Zeker als je aan het begin van je carrière staat en nog weinig werkervaring hebt, kan het een boost geven aan je cv. Onderstaand een aantal van onze extra-curriculaire activiteiten waaraan je kunt deelnemen. 

Excellence Programme

Het HMSM Excellence Programme is opgericht als extra-curriculair programma naast het reguliere curriculum van de Hotel Management School Maastricht. Gedurende 20 weken daagt het programma je uit om een real-life business case op te lossen en de uitkomsten te presenteren aan een jury uit de branche. 

Elke week wordt er een masterclass georganiseerd en gefaciliteerd door een expert uit de branche. Veel alumni geven verdiepende trainingen op het gebied van financiën, boekhouding, marketing en bedrijfsontwikkeling. Daarnaast word je getraind in verschillende soft skills, zoals presenteren, pitchen en academisch schrijven. 

Na een zorgvuldige selectie op basis van zowel academische als persoonlijke prestaties wordt slechts 5% van alle in aanmerking komende studenten toegelaten tot het programma. Succesvolle afronding geeft je direct toegang tot internationale studentchallenges (zoals o.a. de EMCup en Genio Challenges), waardoor je de school wereldwijd kan vertegenwoordigen. 

Het afronden van het HMSM Excellence Programme is een eervolle prestatie. De school ziet dit als een sterke indicator voor je verdere professionele toekomst! 
 

Bestuursjaar Studentenvereniging Amphitryon

Amphitryon is de studentenvereniging verbonden aan de Hotel Management School Maastricht. Alleen studenten van de hotelschool kunnen lid worden. Verreweg het grootste deel van de studenten is dat ook. De vereniging speelt een belangrijke rol in het sociale leven van haar leden. Ze organiseert veel activiteiten op het gebied van sport, recreatie en cultuur. Amphitryon bezit een eigen sociëteit op de campus. Deze fungeert als huiskamer en ontmoetingsplaats. Het bestuur van de vereniging is een gewaardeerde gesprekspartner voor het management van de school. Het bestuur wordt ieder jaar gekozen door haar leden.
 

Bestuursperiode Student Council

De hotelschool beschikt over een actieve studentenraad, de Student Council. Deze behartigt de algemene en individuele belangen van alle studenten van de Hotel Management School Maastricht. De studentenraad vertegenwoordigt de studenten in diverse overlegsituaties en in de opleidingscommissie (Faculty Board) en de medezeggenschapsraad (Participation Council). Het bestuur wisselt om het half jaar.

Community Involvement

De hotelschool heeft verschillende projecten waarin studenten (samen)werken en een positieve bijdrage leveren aan de omgeving, de school of anderen om ons heen. Deze projecten noemen we ComIn (Community Involvement). Naast de reguliere lessen maak je tijd in je agenda om energie te steken in een community-project. 

Stages

Eerstejaars studenten lopen praktijk in het Teaching Hotel. In het 2e en 4e jaar kun je kiezen uit mooie plekken over de hele wereld. Meer weten? Kijk op stages of lees de blogs van studenten over hun stage ervaring.

Met de bachelor Hotelmanagement word je opgeleid tot een competente, beginnende hospitality manager. Behalve kennis over het vakgebied, beschikt een goede manager over bepaalde persoonlijke kwaliteiten. Daarom besteden wij veel aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling middels studiebegeleiding.

Vragen?

Als je vragen hebt, stel ze dan gerust aan een van onze voorlichters. 
voorlichtinghmsm@zuyd.nl 

Brochure aanvragen?

Vraag hier je brochure aan.

Jaarkalender

Wil je weten wanneer de toetsperiodes zijn of de welverdiende vakanties?
Bekijk de jaarkalender (wijzigingen voorbehouden).

Meld je aan voor de opleiding

Tot 1 mei 2024 kun je je via Studielink aanmelden voor  instroom september 2024 of instroom februari 2025.

Direct aanmelden