Kasteel park

Maastricht: een stad om verliefd om te worden! | 29 september 2017

Echte liefde voor Maastricht gaat nog altijd van mond tot mond

Maastrichtse horeca- en leisure ondernemers én hoteliers hechten vaak veel waarde aan goede reviews op Trip Advisor. Maar een keuze voor een verblijf in Maastricht komt toch vooral nog tot stand door ouderwetse mond-tot-mond reclame. Dat is een van de conclusies van een onderzoek dat studenten van Hotel Management School Maastricht deden in opdracht van Maastricht Marketing, voorheen VVV Maastricht.

Inspiratie voor een city trip

De studenten voerden een diepgaand onderzoek uit onder Nederlandse toeristen om erachter te komen hoe zij inspiratie opdoen voor een city trip naar Maastricht en welke fasen ze doorlopen bij hun keuzeproces. Ze ontdekten onder meer de kritische momenten in de klantreis van de potentiële bezoekers. Op basis daarvan ontwikkelden ze een aantal types, in marketingtermen persona’s genoemd. Persona’s zijn doelgroepen gevat in een echt persoon, met een naam, een gezicht, hobby’s en een lifestyle. Bij deze persona’s kunnen ondernemers zich echt iets voorstellen. Daardoor zijn ze voor hen makkelijker te bereiken.

Advies voor Maastrichtse ondernemers

Uiteindelijk leverden de studenten aan Maastricht Marketing en haar leden uit de horeca en middenstand advies en een aantal factsheets met de persona’s en de kanalen waarmee je ze kunt bereiken in de verschillende fases van hun beslissing om voor Maastricht te kiezen. Zo is de materialistische Miranda gevoelig voor mond-tot-mond reclame, maar kun je haar ook verleiden met mooie plaatjes op Instagram of filmpjes op Facebook. Ook Dolf de familieman hoort graag van bevriende ouders wat je met je gezin in Maastricht kunt doen. Maar hij laat zich ook overhalen door een aanlokkelijk arrangement in de Kampioen.

Balans tussen afwachten en aanvallen

De studenten adviseren Maastricht Marketing om een uitgekiend aanvalsplan te ontwikkelen en dat te communiceren naar haar leden. Maar de echte vertaalslag vindt plaats bij de ondernemers zelf. Zij moeten voor elke doelgroep maatwerk leveren. En dat vereist energie, creativiteit en doorzettingsvermogen. De technische mogelijkheden zijn vandaag de dag eindeloos. Maastricht Marketing verzamelt en onderzoekt voor haar leden grote hoeveelheden data o.a. via mobiele telefonie. Ondernemers kunnen hun pijlen richten op iedereen die een mailadres achterlaat. Hiermee kun je ze precies de juiste boodschap sturen. Maar wees voorzichtig, want toeristen worden niet graag gestalkt. Docent Marketing Benedict Persoon, die het onderzoek begeleidde, vat het als volgt samen: “Ondernemers kom uit je hok en doe er iets mee! Vindt de balans tussen passief afwachten tot je geliket wordt op Facebook en de gast dwingen om een relatie met je aan te gaan”.

Echte liefde laat zich dus niet dwingen, maar dit onderzoek draagt bij om de Maastrichtse ondernemers nog slimmer te maken. Zij kunnen heel Nederland een beetje verliefd maken op de stad. En waar wordt die liefde beter bezegeld dan met een overnachting in dat ene hotel, een etentje in dat heerlijke restaurant of een doosje friandises bij die prachtige chocolatier?

Naomi van Putten is op blogsabbatical door Zuid-Limburg en Maastricht! Check haar website voor de mooiste verhalen en beelden van Zuid-Limburg!


Print deze pagina
Deel deze pagina

Recent posts