Werkvormen

Hospitality trainingen – succesvolle, creatieve werkmethodes

De hospitality consultants van hotelschool Maastricht leveren uitsluitend maatwerk. Omdat elke organisatie en elk team anders is. Wij werken niet volgens vaste modellen maar kijken wat er nodig is en wat past bij uw bedrijf of organisatie.

Daarbij maken we gebruik van door onszelf ontwikkelde creatieve, inspirerende en gevalideerde werkvormen. Deze dagen altijd uit tot beweging en gesprek. De precieze invulling wordt in overleg met de opdrachtgever bepaald en is mede afhankelijk van het gewenste resultaat. Onze werkmethodes zijn uiteraard aangepast aan de huidige tijd, volgens de geldende richtlijnen en protocollen. Zowel online mogelijk als offline of in aangepaste hybride vormen. 

Om u een idee te geven van mogelijke werkvormen, vindt u hieronder alvast enkele voorbeelden.

BoardgameBW.png

Mijn werk is gaaf: employee journey

Hoe versterk ik de bezieling en bevlogenheid
van mijn medewerkers? Zo!

In kleine groepen brengen we een specifieke medewerkersreis gedetailleerd in kaart. Vervolgens analyseren we wat er al (heel) goed gaat op het gebied van bezieling en bevlogenheid voor en door medewerkers. We kijken daarbij vooral naar de beleving van de medewerker. We ontdekken welke hindernissen medewerkers ervaren. Zichtbaar en onzichtbaar, onbewust emotioneel of mentaal. Eerst brengen we de hele medewerkersreis visueel in kaart. Dat doen we in kleine groepen en met creatieve technieken. Op cruciale - momenten van de waarheid - verbeteren en innoveren we de reis. In een pitch bepalen we welke teams de beste innovaties hebben bedacht. We betrekken beslissers bij de waardering, zodat we direct afspraken kunnen maken voor het realiseren van verbeteracties. 

Dit programma kunnen we zowel offline als online aanbieden. Bij de online versie ontvang je vooraf onze speciale verrassingsbox met alle materialen. 

Resultaat
Concrete ideeën voor verbetering en innovatie in medewerkerstevredenheid.

Tijdsinvestering 
2 gezamenlijke bijeenkomsten van 2 uur + 4 uur tussentijdse uitwerking in de teams.

Contact
Team Hospitality Consultancy
Bethlehemweg 2, 6222 BM Maastricht
+31 (0)6 245 855 09
hospitalityconsultancy@zuyd.nl

Kiss & Ride: patient journey

Hoe verhoog ik de gast-, klant-, bewoners-en patiëntbeleving? Zo!

In kleine groepen brengen we een specifieke gastreis gedetailleerd in kaart. Vervolgens analyseren we wat er al (heel) goed gaat op het gebied van gastvrije mensgerichte dienstverlening en wat beter kan en moet. We kijken daarbij zowel naar de techniek, de organisatie en het proces, maar vooral ook naar de (vaak onbewuste) sociaal-emotionele aspecten. Elk team probeert via crea-tieve technieken op specifieke ‘touch points’ de klantreis te verbeteren of te innoveren. 

De hele reis wordt door de teams zelf visueel in kaart gebracht. In een pitch bepalen we samen welk team tot de beste innovaties is gekomen. We betrekken beslissers bij de waardering van de pitches, zodat we ook direct afspraken kunnen maken over de realisatie van alle goede ideeën.

Dit programma kunnen we zowel offline als online aanbieden. Bij de online versie ontvang je vooraf onze speciale verrassingsbox met alle materialen.

Resultaat 
Concrete acties voor verbetering en innovatie in klantbeleving. 

Tijdsinvestering 
2 gezamenlijke (digitale) bijeenkomsten van 2 uur + 4 uur tussentijdse uitwerking in de teams.

Contact
Team Hospitality Consultancy
Bethlehemweg 2, 6222 BM Maastricht
+31 (0)6 245 855 09
hospitalityconsultancy@zuyd.nl

Be the change: de leiderschapsdialoog

Medewerkers doen niet wat wij - leiders - zeggen, maar wat we doen!

Het is heel belangrijk dat leiders zich afvragen: hoe gastvrij ben ik zelf en hoe laat ik dat zien? Juist nu kijken medewerkers naar hun leiders en leidinggevenden op zoek naar antwoorden op actuele vragen in deze tijd. Juist nu wordt jou gevraagd leidingnemer te zijn. 

In de leiderschapsdialoog gaan we in gesprek met leiders en leidinggevenden over vier belangrijke elementen van teamgericht gastvrij leiderschap: voorgaan in gedrag, elke dag inspireren, medewerkers laten groeien en processen laten stromen. Tijdens de dialoog laten we je reflecteren op jezelf en verzamelen we concrete acties, hoe je jezelf kunt verbeteren op deze vier aspecten. Je gaat naar huis met een concreet persoonlijk ontwikkelplan.

Resultaat 
Concreet leiderschaps-ontwikkel-plan.

Tijdsinvestering 
4 dagdelen + opdrachten.

Contact
Team Hospitality Consultancy
Bethlehemweg 2, 6222 BM Maastricht
+31 (0)6 245 855 09
hospitalityconsultancy@zuyd.nl

Coach traject: mijn vuurtje brandt weer

Coachtraject voor meer bezieling en bevlogenheid in je werk

Je werkt al een tijdje met minder passie en plezier. Je merkt dat dit niet alleen een ‘ontzielend’ effect heeft op jezelf, maar ook op je omgeving; en daar wil je vanaf. 
In dit coachtraject leer je allereerst je eigen bronnen van passie en plezier (her)ontdekken. Vervolgens maak je een persoonlijk plan en ga je onder begeleiding van jouw coach aan de slag om jouw eigen bezieling en bevlogenheid weer in het licht te zetten van je werk. 
In ons aanbod kun je kiezen uit individuele begeleiding of op stap gaan met een groep van mensen die met dezelfde vragen rondlopen als jij.

Of je nu liever online begeleid wil worden of in een fysieke ontmoeting, onze werkwijze voldoet altijd aan de richtlijnen van deze tijd. Samen zoeken we de juiste vorm waarbij we ons laten inspireren door de natuur of knappend haardvuur.

Resultaat 
Meer passie en plezier in je werk. 

Tijdsinvestering 
Individueel traject: intakegesprek + 5 coachgesprekken.
Groepstraject: intakegesprek + 5 groepsbijeenkomsten.

Contact
Team Hospitality Consultancy
Bethlehemweg 2, 6222 BM Maastricht
+31 (0)6 245 855 09
hospitalityconsultancy@zuyd.nl

Coach traject: anderen laten sprankelen

Coachtraject voor meer bezieling en bevlogenheid in je werk

Hoe zorg ik er voor dat mijn team of organisatie weer gaat schitteren? Wanneer je anderen wilt aansteken met jouw eigen ‘vuurtje’, zodat zij zelf ook meer bevlogen en bezield raken, kun je dat aandacht geven en ontwikkelen met behulp van dit coachtraject

We kunnen jou individueel begeleiden zodat jij met jouw team weer aan de slag kan. Je kunt ook kiezen om dit traject te doorlopen met andere teamleiders die dezelfde vraag hebben, én je kunt kiezen om ook je team door ons te laten begeleiden. Jij stelt de vraag en samen maken we er maatwerk van.

Of je nu liever online begeleid wil worden of in een fysieke ontmoeting, onze werkwijze voldoet altijd aan de richtlijnen van deze tijd. Samen zoeken we de juiste vorm waarbij we ons laten inspireren door de natuur of knappend haardvuur.

Resultaat 
Meer bezieling en bevlogenheid in je team. 

Tijdsinvestering 
Individueel traject: intakegesprek + 5 coachgesprekken. 
Groepstraject: intakegesprek + 5 groepsbijeenkomsten.
Teamtraject: intakegesprek + 5 teambijeenkomsten.

Contact
Team Hospitality Consultancy
Bethlehemweg 2, 6222 BM Maastricht
+31 (0)6 245 855 09
hospitalityconsultancy@zuyd.nl

Gastvrijheidsscan

De Gastvrijheidsscan onderzoekt de mensgerichte gastvrijheid van een team, afdeling of organisatie op 25 facetten verdeeld in 5 hoofdgroepen. Middels een unieke spelvorm kijken we naar de randvoorwaarden die nodig zijn om een mooie mensgerichte gastvrije werkplek te creëren. Een 9+ organisatie te zijn. Waar schittert u al in als het om gastvrijheid gaat? Waar kunt u nog verbeteren? Welke randvoorwaarden om gastvrijheid van een blijvend hoog niveau te kunnen bieden zijn goed ingevuld en welke nog niet? Bent u al een 9+ organisatie?

Door de unieke spelvormen vallen de interpersoonlijke relaties weg. Er wordt een veilige sfeer gecreëerd van oprechte dialoog. Iedereen krijgt de ruimte zijn of haar mening te delen. Er vinden echte gesprekken plaats. U krijgt helder inzicht in hoe uw organisatie ervoor staat op het gebied van gastvrijheid. Ook hebt u direct door waar de sleutels tot succes liggen en welke verbeterpunten er nog zijn.

De Gastvrijheidsscan duurt over het algemeen 2 uur. Het maximaal aantal deelnemers is 12 personen. De scan is te gebruiken op elk niveau van de organisatie.

Coachspel

Het coachspel is een actieve vorm van intervisie coaching met uw collega’s op uw eigen competenties. Deze kunnen te maken hebben met gastgerichtheid maar dat hoeft niet. U praat met uw collega’s over waar u al heel goed in bent maar ook waar u nog in kunt groeien.

Praten over persoonlijke competenties is spannend, echt spannend. Daarom hebben de Hospitality Consultants van Hotel Management School Maastricht hier een werkvorm voor bedacht. Met het door ons ontwikkelde coachspel gaat u al snel zeer persoonlijk de diepte in en worden persoonlijke drijfveren en waardes zichtbaar. De werkvorm maakt het al spelenderwijs gemakkelijk om over uzelf te praten, u kwetsbaar op te stellen en u te laten coachen door uw collega’s. Zo kunt u straks nog beter gastgericht werken.

U kunt gebruik maken van de door ons benoemde gastgerichtheid competenties. U kunt ook uw eigen dingen inbrengen: 4 aspecten waar u al goed in bent en 4 competenties waarin u wilt groeien en waarbij u coaching kunt gebruiken. U vertelt waarom u juist die zaken kiest en geeft de ontwikkelingsrichting aan van de laatste tijd. Tot slot bepaalt u waar u aan wilt werken. Uw collega’s kunnen u dan coachen op de punten die u verder wilt ontwikkelen en u praktische tips geven hoe dit te doen. U loopt de deur uit met persoonlijke plannen om aan uw gastgerichtheid competenties te werken.

Het coachspel duurt ongeveer 2,5 uur. U zit met 4 spelers rondom 1 bord.

Dilemmaspel

  • Hoe kunnen we medewerkers persoonlijk helpen elkaar te coachen in gastvrijheid?
  • Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers elkaar op een gastvrije, positieve en constructieve manier gaan coachen op houding en gedrag? 
  • Hoe borgen we nieuwe kennis, inzichten en gedrag op het gebied van gastvrijheid?

Het zijn veel gestelde vragen die wij vaak tegenkomen. Om antwoord te krijgen op deze vragen hebben wij een interactieve speelse manier ontwikkeld die u op reguliere basis kunt toepassen: de Pitstop gastvrijheid (het dilemmaspel). 

De pitstop is een korte sessie met maximaal vier medewerkers. Elke medewerker brengt een eigen uitdaging of dilemma in waarin hij/zij zich wil ontwikkelen. U gaat als het ware de pitstraat in. U deelt onderling de ervaringen en coacht uw collega’s op gastvrijheid en/of andere dilemma’s. Kort en krachtig. U gaat vol gas, energie en inspiratie de pits uit. Met tips van uw collega’s en begeleider gaat u weer aan het werk. Omdat het op een speelse manier is opgezet wordt het gemakkelijker uw diepste twijfels en gevoelens te delen met de ander. Het dilemmaspel kan worden ingezet om elkaar te coachen op gastvrijheid of andere dagelijkse operationele uitdagingen.

Het dilemmaspel duurt ongeveer 2 uur met 4 personen waarbij ieder 2 dilemma’s inbrengt.

Wilt u aan de slag?

Wilt u de gast-, klant- of patiëntgerichtheid naar een hoger niveau tillen? Dan nodigen wij u van harte uit om contact met ons op te nemen. Wij gaan graag met u in gesprek over hospitality en welke positieve invloed dat voor uw organisatie kan hebben. Of het nu gaat om de overheid, dienstverlening of zorg.

Maatwerk aanvragen

Neem dan gerust contact met ons op voor maatwerk.

Neem contact op