
Maak van jouw drankencategorie een duurzame groeimotor met slim keten- en categoriemanagement
De drankenindustrie – van non-alcoholische dranken tot alcohol, koffie en thee – biedt volop kansen om duurzaamheid te integreren en tegelijk inkoop, leveranciersrelaties en kosten te optimaliseren. Hoewel er veel productkennis in de branche aanwezig is, ontbreekt het vaak aan efficiënte zakelijke vaardigheden. Deze masterclass voorziet in die behoefte: je krijgt diepgaande inhoudelijke kennis én praktische tools om veranderingen daadwerkelijk in je organisatie door te voeren.
In deze masterclass krijg je een stevige basis van duurzaam ketenbeheer en portfoliomanagement binnen de drankenketen, én de veranderkundige skills om dit echt in jouw bedrijf te implementeren.
Je leert om met de juiste tools duurzaamheid in de keten te incorporeren en om de selectie en het beheer van het drankenassortiment te optimaliseren. Principes uit succesvol categoriemanagement vertalen we naar slimme en duurzame keuzes voor jouw bedrijf. Daarnaast ontwikkel je stakeholdermanagement en invloedstrategieën om weerstand om te buigen naar betrokkenheid en draagvlak. Dit alles is direct toepasbaar in je eigen organisatie of bedrijf.
Startdatum
14 april
Bijeenkomsten
4 dagen
Locatie
Teaching Hotel Chateau Bethlehem, Maastricht
Duur
2 maanden
Prijs
€3595,-
Groepsgrootte
12-20
Niveau
HBO
Erkenning
Certificaat Hotel Management School Maastricht
Deze masterclass is bedoeld voor inkopers, F&B managers, ondernemers en categoriemanagers. Ben je nu actief betrokken bent bij de keuzes in het drankenportfolio en wil je stappen maken richting duurzaam keten beheer? Deze masterclass biedt relevante en direct toepasbare methoden om jouw beverage management effectief te verbeteren.
In vier dagen (2+2) werk je aan toekomstbestendig categoriemanagement voor dranken, mét concrete keuzes en uitvoering. Je leert:
Met praktijkgerichte opdrachten, herkenbare retail, foodservice en hospitality-cases en fieldwork krijg je tools die je direct kunt inzetten.
Bij deze masterclass hoort een overnachting op dag 1 en dag 3. De gehele masterclass incl. overnachting vindt plaats in het Teaching Hotel. De volgende kosten komen daarbij kijken:
De masterclass wordt gegeven door Drs. Birthe van Meegeren-Mol en Drs. Heleen Ruys. Beide zijn alumni van de Hotel Management School Maastricht. Samen brengen zij een unieke mix van inhoudelijke kennis, sectorervaring en veranderkundige expertise. Dit maakt de opleiding niet alleen informatief, maar ook direct waardevol in de praktijk.


De masterclass bestaat uit twee blokken van twee dagen. We starten iedere dag met relevante theorie en ontwikkelingen, waarna we met cases en discussie de theorie inzichtelijk maken. Op basis van de kennis en casuïstiek bepaal je aan welke eigen case je gaat werken. Tussen de blokken door is er een online afstemmingsmoment waar de deelnemers vragen kunnen stellen aan de docenten.
Op de laatste dag presenteer je je case. De gezamenlijke kennis en ervaring van docenten en je peers draagt bij aan het versterken van jouw oplossing.
Persoonlijke aandacht voor jouw situatie vinden we belangrijk. Daarom werk je vanuit de aangereikte theorie, discussies en cases aan een uitdaging in jouw eigen werk. De deelnemers komen uit allerlei bedrijven en organisaties, met name Foodservice en Hospitality. Dit maakt het mogelijk om elkaars kennis en ervaring te verrijken en in dit onderwerp je netwerk te vergroten. Onze docenten zijn professionals uit de onderwijs en praktijk. Dat zorgt voor een programma dat divers en praktijkgericht is, en altijd de laatste trends meeneemt.
We werken in het bruisend hart van Hotel Management School Maastricht, het Teaching Hotel. Het hotel, gevestigd in een oud kasteel, ligt op de campus van de hotelschool, en enthousiaste eerstejaarsstudenten zorgen dat het je aan niets ontbreekt.

De Masterclass bestaat uit twee keer twee dagen en één online-contact moment tussendoor.
Blok 1 - 14 & 15 april
Dinsdag 14 april
Inloop 9:30
Duur 10:00 - 20:00
We verkennen het fundament & playing field: wetgeving, ESG en ketenlogica, zodat het “waarom”, de basisbegrippen en de impact op de keten helder zijn. Vervolgens verschuiven we van strategie naar gedrag met verandermanagement: de harde kant (toekomstbestendige ketens) én de zachte kant (menselijke verandering) met passende verandermodellen. We kijken van buiten naar binnen naar strategie & waardecreatie om keuzes te maken die bij het bedrijf passen, en verdiepen in vijf veranderlogica’s en hun impact op samenwerking in ketens.
Woensdag 15 april
Duur 9:00 - 18:00
We concretiseren duurzaamheid in de keten met tools, 9R en samenwerking upstream/downstream: van ambitie naar concrete verbeteringen met partners. Daarna werken we aan stakeholdermanagement & krachtenveld: inzicht in belangen, macht en draagvlak; stakeholders analyseren en beïnvloeden. Tot slot implementeren, meten & verantwoorden om prestaties te sturen, te rapporteren en continu te verbeteren, én behandelen we weerstand & het brein: waarom mensen weerstand vertonen en hoe om te gaan met emoties, angst en patronen.
Deze dag werken we tot 18 uur en sluiten af met een kort werkdiner.
Blok 2 - 4 & 5 juni
Donderdag 4 juni
Inloop 9:30
Duur 10:00 - 20:00
We vertalen strategie → categorie: formuleren een categorie/portfolio-kader dat past bij moederstrategie en kanaalkeuzes, incl. het bepalen van categorie-rollen.
We schakelen in communiceren in verandering: van informeren naar activeren; om beweging te creëren binnen en buiten de organisatie, ontwerpen van interventies en aanzetten van nieuw gedrag.
We zetten het datakompas op: kern-KPI’s en definities voor jaar- en kwartaalbesluiten over assortiment, prijs, voorraad en promoties, met duidelijke timings en eigenaarschap.
We gaan van denken naar samen doen: samenwerking tussen afdelingen en met externe partners, gedeelde doelen realiseren, belangen verbinden en actiegericht werken in de keten.
Vrijdag 5 juni
Duur 9:00 - 18:00
We borgen portfolio & prijs (beslislogica): selectie en beheer in lijn met strategie; continu optimaliseren op prijs en promoties.
We richten het operating model & samenwerking in: discipline over inkoop, sales, logistiek en marketing; afhankelijkheden omzetten met passende communicatie en beïnvloedingsstrategie.
We transformeren weerstand naar ambassadeurschap en eigenaarschap: betrokkenheid, verantwoordelijkheid en duurzame motivatie zodat mensen actief bijdragen aan verandering.
We maken het verandercanvas: concrete mijlpalen, acties en betrokkenen; omgeving actief meenemen en voortgang zichtbaar maken. We sluiten de masterclass af door naar jouw analyse en gekozen oplossing van jouw case te luisteren. We zetten vervolgens de gezamenlijke kennis en ervaring in van docenten en peers voor het versterken van jouw oplossing.
Deze dag werken we tot 18 uur en sluiten af met een kort werkdiner.
Deze Masterclass is geschikt voor professionals en managers met een hbo-werk/denkniveau die actief betrokken zijn bij de keuzes in het drankenportfolio en stappen willen maken richting duurzaam ketenbeheer en verandermanagement.
Na afronding van deze module ontvang je een certificaat van de Hotel Management School Maastricht. Een waarmee je als professional kunt aantonen wat je weet, kunt en begrijpt na succesvolle afronding van deze Masterclass. Het certificaat wordt geregistreerd in het systeem van Zuyd Hogeschool.
Ben jij er klaar voor om aan de slag te gaan met duurzame keuzes in jouw drankenportfolio? Schrijf je dan vandaag nog in; het aantal plekken is beperkt!
Je kunt inschrijven tot vier weken voor aanvang van de Masterclass. De Masterclass vindt plaats op de locatie van de Hotel Management School Maastricht, in Teaching Hotel Chateau Bethlehem.
Direct aanmelden
Naast de vier lesdagen dien je rekening te houden met een extra studiebelasting van ongeveer 60 uur. Dit omvat het voorbereiden van dagen met aangereikte literatuur, het uitwerken van opdrachten en het werken aan je eigen praktijkcase.
De presentatie van je case is een praktijkgerichte eindopdracht. Je past de opgedane kennis toe op een case uit je eigen werkveld en presenteert je bevindingen. Het is een unieke kans om meteen feedback te krijgen van de docent en je peers die je mee terug kunt nemen naar jouw bedrijf.
Daar is de masterclass speciaal op ingericht. De opgedane kennis kun je zo direct in praktijk brengen in je bedrijf of organisatie. Je zult de masterclass volgen met professionals uit verschillende werkvelden.
De masterclass combineert theorie en praktijk door middel van interactieve sessies, cases, praktijkcases en eventuele gastsprekers. Bovendien werk je gedurende de masterclass aan een eigen praktijkcase, zodat je de opgedane kennis direct toepast in jouw werkomgeving. Hierdoor heeft de module niet alleen een sterke academische basis, maar ook directe impact op jouw werk.

Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met onze support officer Emma Mirrer.