Welkom bij HMSM

De opleiding Hotelmanagement is een economische bachelor met een focus op management. Wij leiden jonge mensen op tot gekwalificeerde en gepassioneerde professionals die in staat zijn een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en innovatie van de nationale en internationale hospitality industrie. Ons motto is: ‘The next step in hospitality’.

Onze hotelschool

Met een startkapitaal van 500 gulden en ongeveer 100 mannelijke studenten, opende de hotelschool in Maastricht in 1950 haar deuren. De tijden zijn veranderd en inmiddels telt de school ongeveer 1.350 studenten, zowel mannen als vrouwen, uit binnen- en buitenland. De fundamentele waarden ‘individuele verantwoordelijkheid’ en ‘persoonlijke aandacht’ bleven echter gelijk. Net als onze ‘core business’.

Onder het motto ‘The next step in hospitality’, leiden wij jonge mensen op tot gekwalificeerde en gepassioneerde professionals die in staat zijn een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en innovatie van de nationale en internationale hospitality industrie. 

De Hotel Management School Maastricht behoort tot de top van de hotelmanagement opleidingen in Europa en is nationaal (NVAO) en internationaal (THE-ICE) geaccrediteerd. In 2013 ontvingen we het bijzonder kenmerk ‘Kleinschalig en intensief onderwijs’ (NVAO).

Onze organisatie

Hotel Management School Maastricht biedt zowel een Nederlands- als een Engelstalige 4-jarige Bachelor of Arts in hotelmanagement aan. Daarnaast bieden we een 1-jarige, Engelstalige Master aan in Facility and Real Estate Management. Aan de opleiding is het lectoraat Gastronomy in Foodservice en het lectoraat Global Minds verbonden. 

De schoolcampus maakt deel uit van een prachtig park op ongeveer 10 minuten fietsen van het Bourgondische centrum van Maastricht. Op de campus bevinden zich het onderwijsgebouw, het Teaching Hotel en de studentenflats voor de eerstejaars. Elke student doet in het eerste jaar praktische ervaring op in ons eigen kasteelhotel, gesitueerd op de campus. We bieden studenten daarna ruime mogelijkheden voor internationale stages.

Verbonden aan de hotelschool is het team van Hospitality Consultancy. De consultants helpen organisaties en bedrijven met het duurzaam verbeteren van hun gastvrijheid.

Onze community

Hotel Management School Maastricht is trots op haar open en groeiende internationale community. Dit uitgebreide netwerk bestaat uit:

  • ongeveer 1.350 studenten uit inmiddels 35 landen
  • meer dan 8.000 alumni verspreid over 80 landen
  • partners van de hotelschool (universiteiten en bedrijfsleven)

Afgestudeerden van de hotelschool zijn zeer gewilde medewerkers in de hotelindustrie en veel andere branches. Ze groeien veelal door naar goede managementposities of worden zelfstandig ondernemer. Veel alumni blijven zeer betrokken bij hun Alma Mater. Zij dragen graag hun steentje bij aan de opleiding. Onder meer door het aanbieden van (internationale) stageplekken en het geven van gastcolleges.

Managementteam

Hotel Management School Maastricht is een onderdeel van Zuyd Hogeschool. Het managementteam bestaat uit 10 personen, met directeur Ad Smits als voorzitter. De General Manager van het Teaching Hotel Eelco Holwerda, lector Peter Klosse (verantwoordelijk voor het lectoraat Gastronomy in Foodservice) en lector Ankie Hoefnagels (verantwoordelijk voor het lectoraat Global Minds), maken deel uit van het managementteam.

Managementteam

International Hospitality Advisory Board

De International Hospitality Advisory Board (IHAB) bestaat uit managers uit de internationale hospitality industrie en professoren uit de academische wereld. Samen vertegenwoordigen zij een breed spectrum aan expertise in hospitality, leiderschap, innovatie, foodservice en onderzoek. Zij ondersteunen het managementteam bij het maken van strategische keuzes. Zo zorgt de opleiding dat het onderwijsprogramma afgestemd is en blijft op de huidige en toekomstige behoeften van de snel veranderende hospitality industrie.

IHAB-award

De IHAB-award is een prijs voor de afgestudeerde die het meeste indruk wist te maken tijdens het final assessment. In dit mondelinge examen reflecteren studenten op de ontwikkeling die ze hebben doorgemaakt tijdens hun studie aan de hotelschool. Ze presenteren zichzelf als ‘young professional’ en laten zien dat ze klaar zijn voor hun ‘next step in hospitality’. De winnaar ontvangt, behalve eeuwige roem, een door Bidfood gesponsord geldbedrag van 1.000 euro. Daarnaast mag hij of zij een dag een IHAB-lid volgen in zijn of haar werkzaamheden.

IHAB-award winnaars

Knoop van Verdienste

De Knoop van Verdienste wordt uitgereikt als eerbetoon aan een relatie, medewerker of student die zich op buitengewone wijze heeft ingezet voor de Hotel Management School Maastricht. Het ontwerp van ‘de Knoop’ symboliseert het internationale karakter van gastvrijheid en de betekenis van het kasteel als onderdeel van de hotelmanagement opleiding.

Knoop ontvangers