
Maak je organisatie onweerstaanbaar: leiderschap dat talent aantrekt, houdt en laat groeien
Leidinggeven in de hotelindustrie en foodservice betekent werken in een VUCA-realiteit: een dynamische (internationale) omgeving, veeleisende gasten, hoge werkdruk, krapte op de arbeidsmarkt en medewerkers die steeds scherper kiezen voor organisaties waar cultuur, ontwikkeling en zinsgeving kloppen. Oftwel: waar ze zich thuis en verbonden mee voelen. In deze context is people & culture geen ‘zachte’ bijzaak, maar juist het belangrijkste fundament voor succes.
In deze masterclass ontdek je hoe je je rol als als leidinggevende kan versterken door betrokkenheid, werkgeluk en teamdynamiek te versterken. Je ontwikkelt nieuwe inzichten in strategisch HRM, leiderschap, organisatiegedrag en interculturele interacties of samenwerking. Je verbindt strategie met de dagelijkse praktijk op de vloer, leert talent aantrekken en behouden, en ontwikkelt een herkenbare leiderschapsstijl die past bij de nieuwe generatie professionals én bij de identiteit van jouw organisatie.
Deze masterclass is jouw voorsprong op de werknemer van morgen, want wie weet wat zijn team bezighoudt, weet hoe hij kan beïnvloeden.
Startdatum
7 april
Bijeenkomsten
3 dagen
Locatie
Teaching Hotel Chateau Bethlehem, Maastricht
Duur
2 maanden
Prijs
€2695,-
Groepsgrootte
12-20
Niveau
HBO
Erkenning
Certificaat Hotel Management School Maastricht
Deze masterclass is bedoeld voor leidinggevenden en (HR-)professionals in hospitality en service-gedreven organisaties die dagelijks navigeren tussen krappe roosters, hoge verwachtingen van gasten, prestatie-eisen en het behouden van (jong) talent. Voor iedereen die snapt dat cultuur, voorbeeldgedrag en duidelijke kaders rechtstreeks doorvertalen naar gastbeleving, resultaten en retentie, en die zijn of haar People & Culture-leiderschap bewust wil aanscherpen met praktische tools, concrete cases en direct toepasbare interventies.
In drie dagen duik je in jouw rol als People & Culture-leider in een veeleisende hospitality- en serviceomgeving. Je leert:
Met voorbeelden uit de hotel industry en foodservice, peer-feedback en gerichte reflectieopdrachten werk je gedurende de masterclass aan jouw eigen leiderschapsvraagstuk, zodat je met een concreet plan terug de organisatie in gaat.
Hierna kun je met een scherpere People & Culture-bril kijken naar jouw organisatie en teams. Je leest sneller waar het wringt in cultuur, werkdruk, roosters en leiderschap, en weet aan welke knoppen je kunt draaien om mensen te binden, eigenaarschap te vergroten en diversiteit te benutten. Je vertaalt organisatiewaarden en strategische keuzes naar concreet gedrag, heldere afspraken en passende HR- en teaminterventies. Je stuurt bewuster op duidelijke kaders, veiligheid, eigenaarschap en prestatie, benut diversiteit in je team en voert lastige gesprekken professioneel, menselijk en effectief.
Je kunt tegen een gereduceerd tarief overnachten in het Teaching Hotel.
De masterclass wordt gegeven door Dr. Tom Kuypers.

De masterclass bestaat uit twee blokken waarbij we starten met een tweedaagse en een aantal weken later afsluiten met één dag. Tijdens de eerste twee dagen krijg je een compact maar diepgaand kader voor leiderschap in een VUCA- en krapte-realiteit. Ook draai je de lens naar jezelf als leider en jouw blik op organisaties. . Je reflecteert op jouw stijl en voorbeeldgedrag en spart met andere deelnemers. Op dag 3 staat toepassing centraal. Je brengt mee wat je in de praktijk hebt geprobeerd, wisselt ervaringen uit met peers, scherpt je aanpak verder aan en verbindt jouw acties opnieuw aan de strategische koers en cultuur van je organisatie. Zo groeit de masterclass uit tot een leerreis die direct effect heeft op jouw teams én omgeving.
Persoonlijke aandacht voor jouw situatie vinden we belangrijk. Daarom werk je vanuit de aangereikte theorie, discussies en cases aan een uitdaging in jouw eigen werk. De deelnemers komen uit allerlei bedrijven en organisaties, met name Foodservice en Hospitality. Dit maakt het mogelijk om elkaars kennis en ervaring te verrijken en in dit onderwerp je netwerk te vergroten. Onze docenten zijn professionals uit de onderwijs en praktijk. Dat zorgt voor een programma dat divers en praktijkgericht is, en altijd de laatste trends meeneemt.
We werken in het bruisend hart van Hotel Management School Maastricht, het Teaching Hotel Chateau Bethlehem. Het kasteel ligt op de campus van de hotelschool, en enthousiaste eerstejaarsstudenten zorgen dat het je aan niets ontbreekt. Hier kun je ook overnachten tijdens de masterclass.

De Masterclass bestaat uit twee blokken. We starten met een tweedaagse en een aantal weken later sluiten we af met een blok van één dag.
Blok 1: 7 & 8 april
Dinsdag 7 april
Inloop 9:30
Duur 10:00 - 20:00
Op de eerste dag verkennen we hoe ontwikkelingen als digitalisering, globalisering, krapte en hoge mobiliteit de arbeidsmarkt en organisaties vormen – en wat dat vraagt van leiderschap. Vanuit concrete voorbeelden kijk je naar jouw organisatie als één People & Culture-systeem: waarden, gedrag, teamdynamiek, diversiteit en HR-keuzes horen bij elkaar.
Na de masterclass is er een gezamelijk diner.
Woensdag 8 april
Duur 9:00 - 18:00
Op dag 2 draait alles om toepassing. Je maakt de stap van (zelf)inzicht naar concreet gedrag en keuzes in jouw eigen praktijk. Je scherpt je leiderschapsprofiel aan, oefent met coaching en feedback en werkt gericht aan een realistische People & Culture-case uit jouw organisatie.
We sluiten af met een gezamelijk diner.
Blok 2: 28 mei
Donderdag 28 mei
Inloop 9:30
Duur 10:00 - 18:00
Op dag 3 staat de eigen praktijk van deelnemers centraal. Je komt terug met jouw eigen People & Culture-opdracht, analyse en dilemma’s. We sluiten de dag, en de masterclass, af met een groepssessie waarin je jouw eigen case presenteert. Je ontvangt feedback en advies van peers en de docent, zodat je met frisse inzichten en concrete vervolgstappen terugkeert naar je organisatie.
We sluiten af met een gezamelijk diner.
Deze masterclass is geschikt voor leidinggevenden met een hbo-werk- en denkniveau in foodservice, hotelindustrie en serviceomgevingen, die sterker willen sturen op cultuur, teams, behoud van talent en professioneel leiderschap. We doen een schriftelijke intake om te zorgen dat de masterclass optimaal aansluit bij jouw rol, context en ervaring.
Na afronding van deze module ontvang je een certificaat van de Hotel Management School Maastricht. Een waarmee je als professional kunt aantonen wat je weet, kunt en begrijpt na succesvolle afronding van deze Masterclass. Het certificaat wordt geregistreerd in het systeem van Zuyd Hogeschool.
Ben jij klaar om jouw rol als People & Culture-leider bewust te pakken? Wil je sterker sturen op cultuur, betrokkenheid, behoud van talent en professioneel leiderschap in een VUCA-wereld? Zie jij de uitdaging om jouw organisatie aantrekkelijker, mensgerichter en toekomstbestendig te maken? Schrijf je dan vandaag nog in; het aantal plaatsen is beperkt.
Direct aanmelden
Naast de drie lesdagen dien je rekening te houden met een extra studiebelasting van ongeveer 50 uur Dit omvat het voorbereiden van dagen met aangereikte literatuur, het uitwerken van opdrachten en het werken aan je eigen praktijkcase.
De presentatie van je case is een praktijkgerichte eindopdracht. Je past de opgedane kennis toe op een case uit je eigen werkveld en presenteert je bevindingen. Het is een unieke kans om meteen feedback te krijgen van de docent en je peers die je mee terug kunt nemen naar jouw organisatie.
Daar is de masterclass speciaal op ingericht. De opgedane kennis kun je zo direct in praktijk brengen in je bedrijf of organisatie. Je zult de masterclass volgen met professionals uit verschillende werkvelden.
De masterclass combineert theorie en praktijk door middel van interactieve sessies, cases, praktijkcases en gastsprekers. Bovendien werk je gedurende de masterclass aan een eigen praktijkcase, zodat je de opgedane kennis direct toepast in jouw werkomgeving. Hierdoor heeft de module niet alleen een sterke academische basis, maar ook directe impact op jouw werk.

Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met onze support officer Emma Mirrer.