#

Consumenten Psychologie

Duik in het brein van je klant en creëer een product of service dat echt verschil maakt

Snel naar

Opleidingsoverzicht Docenten Inhoud Planning Toelatingseisen Certificering Veelgestelde vragen

Mensen maken elke dag honderden beslissingen. Hoe doen ze dat en hoe kun je dat beïnvloeden? In hospitality en foodservice concurreren we al lang niet meer alleen op product of prijs: gastbeleving of klantwaardering van je product is het échte strijdtoneel. Organisaties die het denken en doen van hun gasten en klanten écht begrijpen, bouwen vandaag aan de voorsprong van morgen. We gaan van “gastvrij zijn” naar behavior-led service design: je leert hoe gasten beslissen, waarom ze wel of niet voor jou kiezen, en hoe je met integere beïnvloeding en (prijs)psychologie betere keuzes stimuleert—op de vloer én in de operatie.

Deze masterclass is jouw voorsprong op de gast van morgen: want wie het gedrag van zijn klant begrijpt, hoeft nooit meer te gokken wat werkt. 

Meer weten over deze masterclass?
 

Online info sessie Plan 1 op 1 gesprek

Startdatum

31 maart 

Bijeenkomsten

3 dagen

Locatie

Teaching Hotel Château Bethlehem, Maastricht

Duur

2 maanden

Prijs

€2695,-

Groepsgrootte

12-20

Niveau

HBO

Erkenning

Certificaat Hotel Management School Maastricht

Voor wie is de masterclass?

Deze masterclass is bedoeld voor professionals die klant- of gastgedrag willen begrijpen én beïnvloeden. Denk aan marketeers, hospitality managers, ondernemers, UX-specialisten, communicatiemedewerkers, projectleiders en beleidsadviseurs. Werk je in een omgeving waar gedrag, keuzes en loyaliteit van klanten en/of gasten centraal staan? Dan biedt deze masterclass jou praktische inzichten en direct toepasbare technieken om meer impact te maken, online én offline.

Wat ga je doen?

In drie dagen duiken we in het brein van je klant / gast — zonder hersenscan, maar mét slimme inzichten. Je leert:

  • Waarom mensen irrationele keuzes maken (System 1 vs. System 2)
  • Hoe je gedrag kunt beïnvloeden met subtiele technieken zoals nudging en framing
  • Beïnvloeding met integriteit: wel beïnvloeding, geen misleiding. 
  • Wat werkt écht in pricing, loyaliteit en online beïnvloeding (denk: Booking.com)

Met praktijkgerichte opdrachten, herkenbare hospitality-cases en een supermarkt-avontuur vol prijspsychologie krijg je tools die je direct kunt toepassen om jouw gastbeleving, conversie en klantloyaliteit een flinke boost te geven.

Wat kun je hierna?

Meteen aan de slag met concrete concepten uit de consumentenpsychologie. Je past de inzichten en opdrachten uit de masterclass direct toe in jouw werkomgeving. Of het nu gaat om het verbeteren van klantbeleving, het aanscherpen van je communicatie of het ontwerpen van gedrag: je hebt praktische handvatten om het gedrag van jouw gasten of klanten positief te beïnvloeden.

Kosten en overnachten

Je kunt tegen een gereduceerd tarief overnachten in het Teaching Hotel. De kosten zijn:
 

  • 2695 euro incl. overnachting en ontbijt, arrangementskosten en diners
  • 2595 euro excl. overnachting inclusief arrangementskosten en diners

Docent

Deze masterclass zal worden gegeven door Dr. Kimberley van der Heijden (PhD).

#
Dr. Kimberley van der Heijden
Kimberley is Behavioral Scientist en thought leader in hospitality en service excellence bij de Hotel Management School Maastricht | Zuyd Hogeschool. Zij verbindt wetenschappelijk onderzoek met strategische praktijkvragen van organisaties en ontwikkelt executive programs die leiders en professionals helpen duurzaam, gastgericht en toekomstbestendig te sturen op resultaat en multidimensionale waardecreatie in hun organisaties. 

Zo ziet de Masterclass eruit

De masterclass bestaat uit twee blokken waarbij we starten met een tweedaagse en een aantal weken later afsluiten met een blok van één dag. We starten met hoe mensen beslissingen nemen en we kijken hoe mensen van motivatie tot actie komen (of niet). Ook verdiepen we ons op (online) beïnvloeding en psychological pricing en bepaal jij aan welke eigen case je gaat werken vanuit de aangereikte kennis en casuïstiek. De laatste dag focussen we ons inhoudelijk op loyaliteit. We sluiten de masterclass af door naar de  analyse en gekozen oplossing van jouw case te luisteren. We zetten vervolgens de gezamenlijke kennis en ervaring in van docenten en peers voor het versterken van jouw oplossing.

Leren op een unieke manier

Persoonlijke aandacht voor jouw situatie vinden we belangrijk. Daarom werk je vanuit de aangereikte theorie, discussies en cases aan een uitdaging in jouw eigen werk. De deelnemers komen uit allerlei bedrijven en organisaties, met name Foodservice en Hospitality. Dit maakt het mogelijk om elkaars kennis en ervaring te verrijken en in dit onderwerp je netwerk te vergroten. Onze docenten zijn professionals uit de onderwijs en praktijk. Dat zorgt voor een programma dat divers en praktijkgericht is, en altijd de laatste trends meeneemt.

We werken in het bruisend hart van Hotel Management School Maastricht, het Teaching Hotel Château Bethlehem. Het kasteel ligt op de campus van de hotelschool en enthousiaste eerstejaarsstudenten zorgen dat het je aan niets ontbreekt. Hier kun je ook overnachten tijdens de masterclass.

Planning en programma

De Masterclass bestaat uit twee blokken. We starten met een tweedaagse en een aantal weken later sluiten we af met een blok van één dag. 

Blok 1: 31 maart & 1 april

Dag 1: Beslissen en doen

Dinsdag 31 maart
Inloop 9:30
Duur 10:00 - 20:00

Op de eerste dag richten we ons op twee kernonderwerpen: hoe mensen beslissingen nemen en hoe motivatie zich vertaalt naar actie, of juist niet. We verkennen denkpatronen en leren het verschil tussen snel, intuïtief denken (Systeem 1) en langzaam, rationeel denken (Systeem 2). Daarnaast onderzoeken we veelvoorkomende biases en heuristieken die ons oordeel beïnvloeden. Vervolgens kijken we naar wat mensen écht drijft, welke psychologische behoeften een rol spelen en waarom er soms weerstand ontstaat. Door middel van interactieve cases en opdrachten leer je deze inzichten toepassen in de praktijk

Wat je leert

  • Systeem 1 vs Systeem 2 denken begrijpen en herkennen
  • Biases en heuristieken identificeren en toepassen
  • Drijfveren en weerstanden in gedrag identificeren 

Programma

  • Kick-off en verwachtingen
  • Intuïtief en rationeel denken
  • Van motivatie tot actie; psychologische basisbehoeften, Jobs To Be Done en hoe weerstanden gedrag kunnen blokkeren
  • Aan de slag met een case uit de praktijk

Na de masterclass is er een gezamelijk diner

Dag 2: Slim sturen: van (online) triggers tot prijsperceptie

Woensdag 1 april
Duur 9:00 - 18:00

Tijdens dag twee leer je hoe je gedrag kunt ontwerpen en beïnvloeden met behulp van psychologische inzichten. We starten met het Fogg Behavior Model en verkennen hoe je met kleine aanpassingen grote gedragsveranderingen kunt realiseren. Je oefent met het herkennen van beïnvloedingstechnieken in praktijkcases — van slimme nudges tot overtuigende online triggers. Vervolgens verdiepen we ons in prijspsychologie: hoe ervaren mensen prijzen, en waarom is prijs veel meer dan een optelsom van kosten en marge? Je ontdekt hoe je met prijscommunicatie gedrag kunt beinvloeding en waarde kunt creëren.

Wat je leert

  • Fogg Behavior Model begrijpen en toepassen
  • Beïnvloedings technieken herkennen en inzetten
  • Prijspsychologie: begrijpen en herkennen

Programma

  • Fogg Behavior Model: begrijpen en toepassen
  • Beïnvloedings technieken: begrijpen en inzetten 
  • Prijs psychologie: begrijpen, herkennen en toepassen
  • Aan de slag met cases uit de praktijk

We sluiten af met een gezamelijk diner

Blok 2: 16 april

Dag 3: Waarom komen gasten terug?

Donderdag 16 april
Inloop 9:30
Duur 10:00 - 18:00

Op de derde dag staat het bouwen van duurzame klantrelaties centraal. Je ontdekt wat maakt dat klanten terugkomen, zich verbonden voelen en jouw merk aanbevelen. We verkennen hoe je loyaliteit kunt versterken en gedrag kunt omzetten in langdurige betrokkenheid.

We sluiten de dag en de masterclass af met een groepssessie waarin je jouw eigen case presenteert. Je ontvangt feedback en advies van peers en de docent, zodat je met frisse inzichten en concrete vervolgstappen terugkeert naar je organisatie.

Wat je leert

  • Psychologie van klanten loyaliteit
  • Inzichten van deze masterclass toepassen op je eigen case

Programma

  • Psychologie van klanten loyaliteit: hoe werkt dat?
  • Eigen case presenteren en feedback ontvangen van de docent en peers

We sluiten af met een gezamelijk diner. 

Toelatingseisen

Deze Masterclass is geschikt voor professionals met een hbo-werk/denkniveau die willen groeien in het beïnvloeden van hun klanten om hun business te versterken. We doen een schriftelijke intake om te zorgen dat de masterclass optimaal aansluit bij jouw kennisniveau en werkervaring. 

Certificering

Na afronding van deze mmasterclass ontvang je een certificaat van de Hotel Management School Maastricht. Een waarmee je als professional kunt aantonen wat je weet, kunt en begrijpt na succesvolle afronding van deze Masterclass. Het certificaat wordt geregistreerd in het systeem van Zuyd Hogeschool.

Aanmelden

Ben jij klaar om je rol te pakken, je te verdiepen in het brein van jouw klant of gast en diverse beinvloedingstechnieken die je kunt gebruiken voor jouw product of service design. Zie jij de uitdaging jouw organisatie klaar te maken voor deze grootschalige veranderingen? Schrijf je dan vandaag nog in; het aantal plekken is beperkt! Je kunt inschrijven tot vier weken voor aanvang van de Masterclass.

Direct aanmelden

Veelgestelde vragen

Welke studiebelasting kan ik verwachten?

Naast de drie lesdagen dien je rekening te houden met een extra studiebelasting van ongeveer 50 uur Dit omvat het voorbereiden van dagen met aangereikte literatuur, het uitwerken van opdrachten en het werken aan je eigen praktijkcase.

Wat wordt er verwacht bij het presenteren van mijn case?

De presentatie van je case is een praktijkgerichte eindopdracht. Je past de opgedane kennis toe op een case uit je eigen werkveld en presenteert je bevindingen. Hiermee toon je aan dat je de concepten van Behavioural Design op Consumer Behaviour begrijpt en kunt toepassen in een professionele omgeving. Het is een unieke kans om meteen feedback te krijgen van de docent en je peers die je mee terug kunt nemen naar jouw organisatie. 

Kan ik de masterclass combineren met een fulltime baan?

Daar is de opleiding speciaal op ingericht. De opgedane kennis kun je zo direct in praktijk brengen in je bedrijf of organisatie. Je zult de masterclass volgen met professionals uit verschillende werkvelden. 

Volgens welke methode wordt er in deze masterclass gewerkt?

De module combineert theorie en praktijk door middel van interactieve sessies, cases, praktijkcases en gastsprekers. Bovendien werk je gedurende de Masterclass aan een eigen praktijkcase, zodat je de opgedane kennis direct toepast in jouw werkomgeving. Hierdoor heeft de module niet alleen een sterke academische basis, maar ook directe impact op jouw werk.

#

Kunnen wij je helpen?

Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met onze support officer Emma Mirrer.

exed.hmsm@zuyd.nl