Zorgen voor lichaam én geest

"Doe vooral geen activiteiten die je niet leuk vindt. Ga dansen, schatgraven, reizen, zwaardvechten, duiken, klimmen, trampoline-springen of koop een hond." 

"Elke dag een halfuur meditatie is onontbeerlijk, behalve als je het druk hebt. Dan is een heel uur nodig." - Sint-Franciscus (1567-1622).

Bart van Linder, Hospitality Consultant, Hotelschool Maastricht
Bart van Linder

Creëer je rust

Je kunt jezelf trainen in het loslaten van je gedachten. Als het ware je brein even stil te zetten en tussen twee gedachten in gaan zitten. Even niets te moeten, alles los te laten, geen oordeel te hebben en je open te stellen voor bijvoorbeeld een heel klein dingetje, alsof je dat voor het eerst ziet. Als je dat kunt gedurende enkele momenten van de dag, juist als je het druk hebt, dan zorg je even voor rust in zowel je geest als je lichaam. Je hebt daardoor minder stress, minder angst, meer empathie, bent creatiever en sommigen beweren zelfs dat je hoger scoort op intelligentietesten. 

Beweeg je gelukkig

Het beste medicijn tegen depressie is bewegen. Het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen. Lichaamsbeweging (matige inspanning door bijvoorbeeld wandelen, fietsen of hardlopen is niet alleen heel gezond, maar misschien wel de meest effectieve geluksbevorderaar. Ook hier geldt: doe vooral geen activiteiten die je niet leuk vindt. Ga niet hardlopen als je er een gloeiende hekel aan hebt. Doe dan een (team)sport, waarbij je niet in de gaten hebt dat je beweegt. Ga dansen, schatgraven, reizen, zwaardvechten, duiken, klimmen, trampoline-springen of koop een hond. 

Ga eens na hoe jij voor je lichaam en geest zorgt. Zorg je er goed genoeg voor, of denk je weleens dat het beter kan? 

Meer leren over hoe je beter voor je lichaam en geest kan zorgen?
Neem contact op met met hospitality consultant  Bart van Linder.

    Deel deze pagina