Ontmoet onze designers

Het Teaching Hotel is verbonden aan de Hotelschool in Maastricht en biedt 26 hotelkamers. De unieke kamers zijn ontworpen door verschillende bekende en opkomende Nederlandse designers. Zij kregen de vrije hand. Daardoor is geen enkele hotelkamer hetzelfde. Graag vertellen we u meer over de designers.

HR20100605-47.jpg

D/Dock > kamer 21, 22, 23, 24

De ontwerpers Francesco Messori en Martijn Jans van D/Dock

Ddock kamer 23 Mind L.jpg

‘Wij geloven in een onderneming met ethische waarden. Wij zijn een team zonder grenzen of hiërarchie. Wij gaan er van uit dat ons werk een gedeelde ervaring is. Wij geloven in een positieve spanning tussen dromen en creëren. Wij geloven in de waarde van de mensheid als onderdeel van professionaliteit. Wij geloven in de noodzaak van ervaring en jong enthousiasme. Wij geloven in de noodzaak van een mix van lokaal en internationaal’.

Hotelkamer 21 – Craft

Hotelkamer 22 – Body (suite)

Hotelkamer 23 – Mind

Hotelkamer 24 – Heart

Studio Job > kamer 12, 14, 15

Studio Job L.jpgStudio Job werd in het jaar 2000 opgericht door Job Smeets en Nynke Tynagel, beide afgestudeerd aan de Design Academy te Eindhoven. In de projecten van Studio Job ziet men een expressie van de goed versus kwaad verhalen. Het werk van Studio Job is toegevoegd aan meerdere grote verzamelingen en tentoonstellingen wereldwijd waaronder New York, Tokyo, Los Angeles en Parijs. Studio Job werkt daarnaast samen met gelijkgestemde merken.

Kamer 12 – Paper Suite ‘Maik’

Kamer 14 – Paper Suite ‘Lenny’

Kamer 15 – Paper Suite ‘Adri’

Piet Hein Eek > kamer 17, 18, 19, 25

Piet Hein Eek One Colour L.jpgIn 1990 studeerde Piet Hein Eek af aan de Design Academy te Eindhoven met een originele kast gemaakt van sloophout. Dit project bracht hem op zijn designers pad. Samen met Nob Ruijgrok bracht hij een eigen meubellijn op de markt. Naast de succesvolle meubellijn houd Piet Hein Eek zich bezig met binnenhuis architectuur. De sloophouten stijl komt in veel van zijn ontwerpen terug. Zo ook in het Teaching Hotel. De hotelkamers ontworpen door Piet Heijn Eek kenmerken zich door een originele stijl waar de eigenheid van Piet Hein Eek in terug te vinden is.

Hotelkamer 17 – Family Room
"Een hotelkamer voor een gezin (een bedstee/stapelbed en een twee persoonsbed). Ik heb dit idee opgevat omdat ik denk dat er behoefte bestaat aan dit soort ruimtes. De kamer is in sloophout uitgevoerd. Maar wel met een aantal details die het tot een totaalconcept maken."

Hotelkamer 18 – Hotel Standard
"De kamer wordt met standaard modules ingericht. Eigenlijk wordt er een kamer opgebouwd in een kamer waardoor je weinig te maken hebt met de ruimte zelf."

Hotelkamer 19 – One Colour
"De kamer wordt geheel in kleur uitgevoerd, zelfs de schilderijen worden mee geverfd. De keuze voor de meubelen, attributen en al het overige wordt hier op afgestemd maar is relatief minder belangrijk omdat er toch een kleurtje overheen gaat. Hoe krijg je alles in dezelfde kleur? Hoe groot mag de afwijking zijn?"

Hotelkamer 25 – Hotel Object
"Deze kamer is geheel onaangeroerd en er staat een object in waar alle functies in zitten, ook de verlichting."

Richard Hutten > kamer 9, 10, 11

Richard Hutten groene kamer L.jpgRichard Hutten studeerde in 1991 af aan de Design Academy in Eindhoven. In hetzelfde jaar begon hij met zijn eigen studio. Binnen deze studio werkt hij met een team aan binnenhuisarchitectuur en design meubilair en neemt hij deel aan tentoonstellingen over de hele wereld.

In de ontwerpen en visie van Richard Hutten is speelsheid een van de kerncomponenten. Speelsheid van de mens en de cultuur en het belang van speelsheid in de samenleving. Hierdoor stralen de ontwerpen positivisme en plezier uit.

Hotelkamer 9 – Bathroom
"Deze kamer plaatst de gast in een omgeving met een zwembadthema. Volledig bedekt met blauwe tegels van vloer tot muur, wordt de kamer omgetoverd tot één vloeiend oppervlak zoals dat van een zwembad. Verlichting en wascabine die uit een zwembadomgeving komen, worden gebruikt om de ervaring te verbeteren die wordt aangevuld met een zwemmende olifant afbeelding over het gehele plafond. Geen kamer met een badkamer, maar de hele kamer is een badkamer.

Hotelkamer 10 – Green room
"Een toren in een toren begroet de gast bij de ingang van deze kamer. De grote trap leidt naar het slaapgedeelte op het tweede niveau met zijn lagere niveau-structuur met een onafhankelijke badkamer. De nieuwe toren verwijst naar de bestaande architectuur van Kasteel Bethlehem terwijl de ruimte in groen wordt verjongd. Het oude verbinden met het nieuwe, de eerste verdieping met het tweede, functie met comfort."

Hotelkamer 11 – Black room
"Het verkennen van de enorme ruimte tussen licht en donker, dag en nacht, bewust en slapend, de 'zwarte kamer' is een spel op de zintuigen. Volledig bedekt met verschillende tinten zwart, een spoor van dimbare LED-lampen verlicht de ruimte die de gast door de open plattegrond leidt. In eerste instantie confronterend, zorgt het in hoge mate instelbare spel van licht voor een unieke ervaring van de ene gast naar de andere."

Makkink & Bey > kamer 1, 2, 3, 4

Jurgen Bey Fremdkorper L.jpgJurgen Bey begon na zijn afstuderen aan de Design Academy in Eindhoven Studio Jurgen Bey. In 2002 richtte hij met architect Rianne Makkink Studio Makkink & Bey op. Hun projecten zijn gericht op een nadere integratie van architectuur en design en hun klanten zijn over het algemeen Nederlands..

Jurgen Bey over de vier hotelkamers die ze ontwierpen:

‘Hotels en hotelkamers moeten zich snel kunnen plooien tot thuis voor een doorreizende stroom gasten. Als plek zijn de ruimtes hierom vaak ingericht volgens een standaard die zich in elke kamer herhaalt. Het persoonlijke karakter van thuis wordt nauwelijks benaderd, wanneer niets in de kamer extra aandacht krijgt of benadrukt wordt. Studio Makkink & Bey heeft in de vier interieurs van de kamers de onderlinge gladgestreken verhoudingen tussen de meubilering grilliger gemaakt. Elke kamer kreeg een specifieke karaktertrek en daardoor een eigen wereld. In elk gastenverblijf wordt één specifiek aspect van verblijven onderzocht. De ingrepen zijn minimaal zodat de ruimte herkenbaar blijft als hotelkamer. De situatie is slechts een korte glimp van een onlogische wereld die een week of weekend lang, net een thuis kan zijn.’

Hotelkamer 1 – Push Start

Hotelkamer 2 – Fremdkörper

Hotelkamer 3 – Bespread Frontier

Hotelkamer 4 – Crayon Room

Gerben van der Molen > kamer 30, 31

Gerben van der Molen Suite in the Park L.jpgGerben van der Molen is autodidact in vormgeving. Hij volgde na een miskleun in de opleiding tot architect de Hotelschool in Maastricht. Na de opleiding belandde hij toch weer in de vormgeving onder invloed van de directie van het Sonesta hotel in Amsterdam. Hij werkte twee jaar bij MAB, destijds Nederlands meest invloedrijke projectontwikkelaar in binnenstedelijke ontwikkelingen. Ook werkte hij drie jaar als Development Manager bij Transautex, de master franchisenemer van Burger King in Nederland.

In 1994 startte hij ontwerpbureau Stars Design voor winkels, restaurants en hotels. Sinds die tijd heeft hij vele projecten gedaan. In eerste instantie in de fast food: Burger King, New York Pizza en KFC. Later deed hij grotere projecten in de gastvrijheidindustrie. Zoals Stroom Rotterdam, Orbis Medical Park (Sittard), Albert Schweitzer Ziekenhuis (Dordrecht), SS Rotterdam en Equipe (Zwolle).

Hotelkamer 30 – Suite in the park

Hotelkamer 31 – Cut the crap suite

Merkx & Girod > kamer 5, 6, 7, 8

Iris Derks L.jpgOntwerper Evelyne Merkx was 32 toen ze begon aan haar studie, Architectural Design aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Van 1985 tot 1995 had ze haar eigen onderneming, Studio Merkx. Daarna ging ze samenwerken met haar partner Patrice Girod in de firma Merkx+Girod in Amsterdam. Van 2000 tot 2002 gaf Merkx les aan de Design Academy te Eindhoven.

Hotelkamer 5 – hard/soft, matt/shining

Hotelkamer 6 – hard/soft, matt/shining

Hotelkamer 7 – hard/soft, matt/shining

Hotelkamer 8 – hard/soft, matt/shining

Fleur Muris & Marcel van Neer > kamer 16, 20

Fleur Muris Marcel van Neer L.jpg

Fleur Muris en Marcel van Neer zijn beide afgestudeerd aan de Maastricht Academie voor Architectuur en werken nu voor iNeXarchitecten, een team van architecten gevestigd in Maastricht. De designs van Fleur en Marcel kenmerken zich niet door spectaculaire trekken, maar door verfijning, rust, minimalisme en sereniteit. Hiermee proberen ze een gevoel van gelaagdheid te creëren. Zij verankeren hun ontwerpen in hun omgeving en maken gebruik van factoren als oriëntatie, contemplatie en omgeving om variatie aan te brengen.

Fleur en Marcel over de twee hotelkamers die zij ontwierpen: ‘Een bezoek aan onze kamer is ook een bezoek aan Zuid-Limburg’. Een regio die gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan. De kamer is geen uitwisselbare ruimte die net zo goed in Londen, Madrid of Brussel had kunnen liggen. Het concept is afgestemd op de plek en de inrichting geeft antwoord op de ruimte en diens specifieke kenmerken. De kamers zijn ingericht met houten meubelelementen. Hierin worden alle essentiële zaken gebundeld. Het is een uitdaging voor de gast om dit meubel te ontdekken. De door ons vormgegeven kamers hebben beide hun eigen karakter’.

Hotelkamer 16 – Eenvoud en Gastvrijheid

Hotelkamer 20 – Eenvoud en Gastvrijheid

Leon de Lange > restaurant L'Etoile

Leon de Lange restaurant L.jpg

Leon de Lange is in juni 2008 afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven, richting Man and Living. Hij liep zijn stage in 2006 bij studio Makkink & Bey. Sindsdien is hij werkzaam als ontwerper bij studio Makkink & Bey. Hij bouwt concepten, denkt met zijn handen. Hanteert de 1 op 100 wereld met een pincet net zo intens als 1 op 1 de kettingzaag. Heeft een voorliefde voor het handschrift.

Leon de Lange over zijn ontwerp van Restaurant L’Etoile:

“Het restaurant in de school. Het restaurant dat tegelijkertijd ook de les is. Gasten ontvangen in het leslokaal. Vol protocollen, serveertechnieken en etiquette. Volgordes, afspraken en inspelen op situaties. Hiërarchie, vakkennis en dienstbaarheid. De gast staat op de eerste plaats. Als die dat zo ervaart zal de student zich alleen maar belangrijker voelen. De stille beroemdheid. Het schetsvoorstel wil die beroemdheid een eigen pronkplekje geven. Een eigen meubel, die afgepast is op zijn specifieke taak. De verschillende taken in de hiërarchie verzamelen en groeperen zich op de mis en place centraal in het restaurant. Ieder kent zijn verantwoordelijkheid voor zijn fysieke onderdeel in de ruimte. De meubels hebben een verwijzing naar een voor mij specifiek persoon, een houding, gevonden in mijn onderzoek naar het reilen en zeilen in een restaurant. De ruimte lijkt zo een omgekeerde functie te vervullen. Niet de leerlingen zitten in de bankjes maar degene die beoordelen. De leerling heeft de leiding”.

Bart Hagevoort > hotelbar Le Coin

Bart Hagevoort Le Coin L.jpg

Bart Hagevoort is interieurarchitect bij Heineken. Hij heeft het ontwerp verzorgd voor hotelbar-lounge Le Coin van het Teaching Hotel.

Uitgangspunten hierbij zijn geweest dat de beschikbare ruimte middels het authentiek plafond een breedtewerking kent en dit door het interieurdesign in de lengte doorbroken wordt. De studenten die achter de bar werken zijn centraal gesteld en werken op een ‘podium’. Het publiek is qua zithoogte aan de bar lager gezet, zodat het publiek een natuurlijk tribune vormt naar de bar. Door samen te werken met lichtdesigner Etienne Bindels is er een lichtplan ontstaan, waarbij de sfeer zowel bij daglicht als nachtlicht in de juiste sfeer te zetten is. Overdag ontvangst van ontbijt/lunch en borrel gasten en ‘s avonds een clubsfeertje voor de restaurant- en hotelgasten.

Bart Hagevoort heeft hotelbar Le Coin ontworpen.

Bart Vos > openbare ruimtes

Bart Vos openbare ruimte L.jpg

Bart Vos is afgestudeerd aan de Kunst Academie Den Haag. In 1996 heeft hij Vos Interieur Maupertuus opgericht. Hij ontwierp voor het Teaching Hotel de gangen.

‘De gangen zijn slechts een eenvoudige toegangspoort tot de kamers. Daar vinden de echte feestelijkheden natuurlijk plaats’, zegt Bart Vos die de openbare ruimtes van het hotel ontwierp. Daarom hield hij zijn ontwerp sober en ingetogen. ‘In de meeste hotels zijn de gangen volgepropt met schilderijtjes en grote vazen met bloemstukken. Hier zou dat alleen maar de spanning verstoren die deze bijzondere omgeving oproept. De gangen kijken namelijk allemaal uit op de prachtige binnenplaats’.

Bart Vos heeft de openbare ruimte ontworpen.

Luc Coenegracht > vergaderruimtes

Luc Coenegracht vergaderruimtes L.jpg

Luc Coenegracht is docent Bouw & Inrichting aan de Hotel Management School Maastricht. Luc Coenegracht ontwierp de meeting rooms van het Teaching Hotel. De ruimtes zijn geschikt voor gebruik door kleine groepen van maximaal 8 personen. Dankzij een complementair kleurenpalet zijn het unieke kamers met een onderlinge kleuren samenhang. De unieke thema’s en eigenschappen van de vergaderruimtes gaven Luc Coenegracht de mogelijkheid om delen van de zaal te hergebruiken en een duurzaam ontwerp te maken.

Luc Coenegracht heeft de vergaderruimtes ontworpen.

Henk Vos > art director

Henk Vos.jpgDe art direction van het Teaching Hotel lag in handen van ontwerper Henk Vos, die ook het Kruisherenhotel in Maastricht ontwierp.

Henk Vos (1939) studeerde interieurarchitectuur aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Vanaf 1963 tot 2006 leidde hij samen met zijn familie een toonaangevend interieurinstituut ‘Vos Interieur Maupertuus’ in Groningen. Een belangrijke schakel binnen Vos Interieur is het bureau voor interieurarchitectuur dat voor zowel particuliere als zakelijke opdrachtgevers in binnen- en buitenland toonaangevende projecten realiseert. Tot de opdrachtgevers behoren onder andere Sanoma/VNU, Achmea, Agis, Essent, het Kruisherenhotel en TNT.

Henk Vos is ook een succesvol industrieel ontwerper voor verschillende bekende merken als Linteloo, Hugues Chevalier en de Dutch Gelderland Groep. Zijn eerste bank, de 4800, die hij in 1983 heeft ontworpen voor de Dutch Gelderland Groep is nog steeds een van de meest succesvolle modellen uit hun collectie. De 4800 fauteuil is opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. De ontwerpen van Henk Vos onderscheiden zich door hun eenvoudige, simpele vormen en strakke lijnen. ‘Liever leeg dan lelijk’ is dan ook het motto van deze designer wiens ontwerpen niet alleen door hun tijdloze schoonheid, maar ook door het gebruik van kwalitatief hoogstaande materialen, een lange levensduur hebben.