#

7 september 2019

Case: Gemeente Peel en Maas

In Noord-Limburg ligt de prachtige gemeente Peel en Maas. De gemeente streeft ernaar een excellente dienstverlener en productverstrekker te zijn. In de eerste plaats doet de gemeente zo goed mogelijk wat ze als overheid móet doen: het verstrekken van paspoorten en rijbewijzen, het zorgen voor veiligheid, het handhaven van vergunningen en het leveren van een bijdrage van zorg- en ondersteuningsvragen.

De laatste jaren heeft de Gemeente Peel en Maas een nieuwe rol ontdekt. De rol van (gelijkwaardig) partner en/of ondersteuner van bijvoorbeeld:

  • bedrijven die plek bieden aan mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt
  • sportverenigingen die over hun eigen toekomst nadenken
  • (dorps)kernen die een nieuwe Dorpsontwikkelingsvisie opstellen
Gemeentehuis Peel en Maas
Gemeentehuis Peel en Maas

Wensen en doel

Vanuit de nieuwe rol beoogt de gemeente Peel en Maas als lokale overheid aan te sluiten bij de beweging van een ander en van waarde te zijn voor de ander. 

De gemeente vervult meerdere rollen richting haar burgers en bedrijven: ze is tegelijkertijd dienstverlener, handhaver en partner. De rollen kunnen met elkaar schuren. Het is dan ook een hele kunst om ze soepel naast elkaar te vervullen.

Om aan alle verantwoordelijkheden te kunnen voldoen, streeft de gemeenteorganisatie naar ‘mensgericht gastvrij zijn’. Medewerkers moeten tijdens een ontmoeting de burger oprecht aandacht geven en interesse tonen in de mens achter de burger.

Traject

In de periode 2017-2018 hebben de hospitality consultants van Hotel Management School Maastricht de gemeenteorganisatie ondersteund. Samen met de gemeente hebben we voor elk team een programma op maat ontwikkeld, bestaande uit drie ontmoetingen per team. Het doel: gezamenlijk de ontwikkeling in gang zetten naar een (nog) betere, 9 + dienstverlening. 

Resultaat

Het is de innovatieve Gemeente Peel en Maas gelukt om binnen de organisatie vorm te geven aan mensgerichte gastvrijheid. Wij zijn vereerd dat wij hier een bijdrage aan mochten leveren. 

Meer lezen over hoe een P&O-er van de gemeente het traject en resultaat heeft ervaren? Lees dan verder op interview case Gemeente Peel en Maas.

Ook aan de slag?

Bent u benieuwd hoe het met de mensgerichte gastvrijheid in uw organisatie staat? Neem dan gerust contact met ons op voor een afspraak. We kijken graag samen met u naar de huidige situatie èn toekomst.
 

    Deel deze pagina